online imago nieuwe blokker

Het online imago probleem van (de nieuwste) Blokker

Eén van de meest interessantste vragen die mij elke keer weer blijft bezig houden bij het zien van updates op social media van een bedrijf is; ‘wat doet deze update met het imago van het betreffende bedrijf‘.

Met Twitter- en Facebook lijsten volg ik heel veel (bijna alle grote) bedrijven in Nederland. Deze lijsten bekijk ik niet elke dag maar één keer per week blader ik de updates wel door, vooral om te kijken waar fans op reageren en hoe de updates geplaatst worden door de bedrijven.

Het Nederlandse bedrijf Blokker staat ook in deze lijsten… en viel me op door een aantal updates en de aangekondigde (en in gang gezette) transitie naar de Nieuwe Blokker

Blokker in rode cijfers en aankondiging veranderingen

Vorig jaar heeft Blokker Holding voor het tweede jaar op rij verlies geleden en om dit verlies te stoppen en weer te groeien heeft Blokker in het begin van de lente 2016 hierover een paar veranderingen gemaakt.

Het bedrijf moet snel veranderen nu online shoppen steeds belangrijker wordt, aldus de nieuwe topman Casper Meijer. De komende drie jaar investeert Blokker daarom 200 miljoen euro.

April 2016; nieuwe ingreep, ander logo en de #nieuwsteblokker

200 Miljoen investeert Blokker de komende drie jaar, dit geld gaat naar personele en organisatorische veranderingen, vernieuwing van de winkels en de webshops. Er zijn 450 winkels gedefinieerd op toplocaties, deze gaan de komende twee jaar allemaal verbouwd worden. Volgens Blokker zal elke dag één Blokkervestiging worden verbouwd.

Een nieuw logo, andere inrichting en een andere koers… maar wat zien wij daar als consument van? We zouden het moeten merken want Blokker zelf noemt het een ‘radicale vernieuwing op alle fronten‘.

Impact van eigen berichtgeving Blokker op het imago

Voor een training was ik op zoek naar enkele voorbeelden van Facebook updates en zag in de Facebook interesselijst een update staan van Blokker die ik niet kon linken aan de nieuwe uitstraling.

imago blokker socialmedia

Het boerenbont servies… hoe Blokker kan het zijn? Voor mij in ieder geval is dit iets typisch ‘Blokkers’ en weinig vernieuwend.

De onthulling van de eerste #nieuwsteblokker

Op Facebook is ook aandacht gegeven aan de eerste nieuwste Blokker vestiging in Nederland. Met een video wordt op de Facebook pagina van Blokker verslag gedaan van de ‘feestelijke’ opening. Echt feestelijk zag het er niet uit… deels door het weer (regen) maar ook de opname had echt beter gekund. Als je zoiets als een officiële opening organiseert neem dan ook de regie echt in handen. Een paar tips; publiek ook rondom de mensen die in beeld komen, iets minder formeel, head-setje ipv een microfoon om maar een paar dingen te noemen.

Het betreffende filmpje was niet live maar is een gemonteerde video. Niets mis mee natuurlijk maar zorg dan wel dat het openingsbeeld van de video (zeker op Facebook) meteen raak is… en gebruik NIET dit openingsbeeld…

Opening nieuwste Blokker

Zeg nou zelf… erg feestelijk zit dit er niet uit.

Van verandering is online bij Blokker geen sprake

Als ik online kijk zie ik eigenlijk helemaal geen verandering bij Blokker en vraag me dan ook echt af waar de verandering gaat plaats vinden. Nergens lees ik iets over andere openingen van de ‘volgende nieuwste blokker’ of zaken die achter de schermen veranderen. Als ik de verschillende updates op Twitter en Facebook bekijk word ik daar zelfs een beetje treurig van…

De nieuwste Blokker op Twitter

Als je de laatste updates van Blokker op Twitter ziet dan zie je het volgende:

Twitter timeline Blokker

De verandering bij Blokker zou kunnen zijn dat er geen updates meer worden geplaatst… zelf plaats ik ook niet altijd evenveel updates maar twee updates vanaf 15 april 2016 is voor een bedrijf als Blokker toch wel heel erg weinig op een moment dat er 200 miljoen aan investeringen gedaan is voor de #nieuwsteblokker?

Als je op Twitter op ‘Tweets en antwoorden’ klikt zie je wel meer activiteit; volop antwoorden van de servicedesk op vragen van consumenten. Blokker is dus wel actief op Twitter… des te vreemder dat er zelf geen updates worden geplaatst. De tegoedbonnen en excuses hebben overigens de overhand in de reacties.

De nieuwste Blokker op Facebook

Dat Facebook een hele andere rol heeft bij consumenten en bij Blokker is duidelijk bij het zien van de laatste updates op Facebook. Vanaf het moment dat de nieuwste Blokker is geopend is er nog één keer aandacht gegeven aan iets nieuws; de nieuwe commercial op TV met Sarah Jessica Parker. Die commercial is inderdaad heel anders dan we van Blokker gewend waren, een verademing met alle aanbiedingen die Blokker voorheen altijd op TV had. Maar helaas… het blijkt eenmalig te zijn want na deze update gaat Blokker vrolijk door met het spammen van aanbiedingen op Facebook (waaronder die van het boerenbont servies).

Blokker Facebook aanbieding update

De reactie onder dit bericht vormt eerder regel dan uitzondering. Voor mij een teken dat er nog het e.e.a. fout gaat met de verwachtingen van de klant bij Blokker. Onder elk bericht zie je vele van deze reacties… ik heb respect met de servicedesk bij Blokker dat ze positief en vriendelijk blijven reageren.

Blokker Facebook reacties

Aanbieding op Facebook is niet geschikt voor de webshop

De bovenstaande aanbieding van de pannen is ook nog eens niet geschikt voor een webshop. Je moet een pan inleveren voor de 30% korting en dat gaat lastig online… niet echt over na gedacht.

Wil Blokker online verkopen of mensen in de winkel krijgen?

Volgens mij weet Blokker zelf het antwoord nog niet op deze vraag… als ik de reacties en opmerkingen op Twitter en Facebook lees zit er bij Blokker een behoorlijk verschil in het assortiment wat online beschikbaar is en wat in de winkel staat. Je zult als bedrijf dus heel goed moeten communiceren met je franchise-nemers over acties, aanbiedingen en gehele communicatie zodat consumenten niet teleurgesteld zullen zijn.

Online imago is nog sterk onderschat, ook bij Blokker

Je kunt als bedrijf zoveel sturen… laat met updates zien hoe je bezig bent met je personeel, product selectie en de vestigingen. Wat veel bedrijven (en tot nu toe ook Blokker) niet zien is wat updates met mensen doen. Veel te veel is de nadruk gelegd op verkoop van een aantal producten. Blokker had (volgens mij) veel beter aandacht kunnen geven aan de mensen achter de schermen en kunnen laten zien wat er echt veranderd is. Er is toch wel iets veranderd Blokker?

Het moet gewoon kloppen…

Als je alle updates achter elkaar bekijkt klopt het gewoon niet met hetgeen wat Blokker vandaag graag wil uitstralen; niets nieuws, gewoon dezelfde verkoop met een ander logo. Overigens… dat logo… het valt online gewoon veel minder op dan het vorige oranje logo. Veel logo makers moeten een apart logo maken voor de social media kanalen omdat deze vierkant van vorm zijn. Het nieuwsteblokker logo is weer (liggend) rechthoekig terwijl het vorige logo met alleen de ‘B’ veel meer opviel in de tijdlijn. Ik vraag me af of daar ook (niet) over na gedacht is.

Als Blokker alleen het aanpassen van het uiterlijk van een winkel als ‘drastische verandering op alle fronten’ ziet heb ik weinig hoop…

En dan viel er ook nog een Blokker folder in de bus

Vaderdag is inmiddels geweest maar die week ervoor bracht Blokker nog een folder uit rond vaderdag… Twee verschillende logo’s door elkaar; oud en nieuw.

Nieuwste Blokker folder

En dan de aanbiedingen op de tweede pagina; een elektrische sigarettenmaker en een rookvrije asbak… niet echt de artikelen waar ik als #nieuwsteblokker mee geassocieerd wil worden denk ik.

nieuwste-blokker-folder-2016-2

Beste Blokker, ik hoop echt dat de veranderingen komen

200 Miljoen investeer je niet zomaar dus ik hoop echt dat jij, Blokker het hoofd boven water kunt houden en de veranderingen zo weet door te zetten dat je echt resultaat kunt boeken. Een Blokker kan zeker een meerwaarde in een winkelstraat en/of dorp hebben en ik hoop oprecht dat dit zo blijft. Maar… je zult er wel wat voor moeten doen en je echt moeten aanpassen aan de normen van 2016.

Blokker laat je ware gezicht zien en zet de klant centraal! En komt dus ook niet weer met een slogan als die van 2015… met “fijn dat we er zijn”.

Beste Blokker, succes met de echte transitie die nog moet komen en bedenk dat het imago wat jullie hebben zelf in de hand hebben… ga er voor! Bewijs het tegendeel en laat me later in 2016 nog een blog schrijven… kom op!

Lees de 8 regels voor een afspraak over resultaat met digital marketing

Rene Schipper

Oprichter, online marketeer en social media expert bij Fidene
Leest, denkt, schrijft en spreekt over social media en online marketing, geeft advies en opleiding voor ondernemers met als doel resultaat te behalen.

Bezoek de website
Bekijk alle artikelen