De afmetingen en klikbaar maken van de Facebook omslagfoto
De Facebook omslagfoto (of coverafbeelding) gebruik je om te laten zien wat je met je Facebook pagina doet of je kunt deze gebruiken voor een bijzondere actie.
Facebook omslagfoto of coverafbeelding die geschikt is voor desktop, mobiel en tablet
Een Facebook pagina heeft geen aparte afbeelding voor mobiel of desktop; dit is altijd dezelfde afbeelding (die omslagfoto of cover genoemd wordt), hier moet je dus rekening mee houden in je ontwerp. In het onderstaande template voor de omslagfoto is duidelijk het lichtblauwe gedeelte te zien. Dit is het gedeelte wat op zowel desktop, tablet als mobiel zichtbaar is. Eigenlijk is dit het enige gedeelte wat tekst kan bevatten zonder dat je zichtbaar van deze tekst verliest.
Template voor Facebook omslagfoto of coverafbeelding
Sinds de laatste wijzigingen in het uiterlijk van de Facebook pagina lopen de like knop, berichten en de bedrijfsnaam en categorie over de coverafbeelding heen. Om makkelijk een goed ontwerp te maken gebruik ik een Photoshop template die je HIER kunt downloaden. Download het bestand, open het in Photoshop, plaats de gewenste afbeelding in het bestand en haal de lagen weg om de eigen afbeelding zichtbaar te krijgen.
Houd in ieder geval rekening met het logo, tekst en de like, follow en share knop zoals die over de afbeelding heen worden geplaatst.
[Tweet “Alles over de Facebook omslagfoto met handige PSD template om te downloaden”]
Een omslagfoto mocht tot een jaar geleden maximaal 20% tekst bevatten en geen Call-To-Actions bevatten (zoals like hier en download dit). Facebook heeft dit echter uit de regels gehaald waardoor je weer de vrij hand hebt in het ontwerp van je omslag.
Wil je een advertentie maken en de omslagfoto hiervoor gebruiken? Dan is de 20% tekst regel nog wel van toepassing.
Klikbaar maken van een Facebook omslagfoto met een CTA
Je kunt op je Facebook omslagfoto een CTA knop toevoegen maar het is ook mogelijk om je hele omslagfoto klikbaar te maken! Je kunt een omslag zo maken dat in de afbeelding een CTA (Call to Action) is verwerkt. Bij klikken gebeurd er niet direct iets heel bijzonders… exact hetzelfde gebeurd als bij het openen van een normale afbeelding op Facebook; de afbeelding wordt geopend… Maar bij een afbeelding kun je tekst zetten en ook een link. Als je dat doet krijg je dus een klikbare coverafbeelding met daarin een CTA verwerkt.
Maak van te voren je tekst die je wilt verwerken in de coverafbeelding (eventueel als CTA)
Het plaatsen van een (nieuwe) omslag afbeelding
Je hebt een mooie cover klaar staan met de minimale afmetingen van 851 x 315 dan kun je deze plaatsen op de Facebook pagina. Ga met je muis over de huidige omslag en klik op Upload Photo linksboven.
Je kunt je afbeelding (mits groot genoeg) nu nog verplaatsen door je muis in het midden van de afbeelding te houden (Drag to Reposition Cover). Ben je tevreden met de afbeelding? Zoek alvast de tekst erbij die je bij de afbeelding wilt plaatsen en klik rechtsonder op Save Changes.
Na het opslaan klik je meteen op de nieuwe coverafbeelding en je klikt rechts naast de afbeelding op ‘edit‘. Je plakt de eerste bedachte tekst in het omschrijving veld bij de afbeelding en je klikt op ‘Done Editing’.
Als anderen nu op de afbeelding klikken zien ze de tekst staan en als dit een goede tekst of vraag is… werkt de CTA misschien wel.

- Alle afmetingen en formaten voor afbeeldingen bij Facebook updates in 2019 - 02/01/2019
- De perfecte update met link op Facebook, zo maak je die! - 01/11/2018
- Vacature op Facebook plaatsen en publiceren op je pagina - 31/05/2018
- Tips om je Facebook Video ‘viraal’ te laten gaan - 25/04/2018
- Persoonlijke Linkedin uitnodiging met mobiel - 18/04/2018