Marketing op Twitter

Marketing op Twitter

Het goede nieuws is dat je Twitter kunt gebruiken om bijvoorbeeld een blog of een product aan te prijzen. Het slechte nieuws is dat het moeite kost om dit goed te doen.

Achterover leunen en wachten op succes

Veel bedrijven denken dat ze alleen een Twitter account hoeven aan te maken met een foto van hun product als achtergrond, een logo en dan zoveel mogelijk mensen moeten volgen, zodat ze achterover kunnen leunen terwijl de verkoopcijfers steeds verder oplopen. Maar wie dat doet, wordt geblokkeerd wegens spammen, zelfs als hij iets nuttigers aanbiedt dan goedkope Viagra.

Marketingdoeleinden en Twitter

De principes van het gebruik van Twitter voor marketingdoeleinden zijn dezelfde als die voor priv├ę gebruik. Als je met mensen communiceert door te reageren op hun tweets, maak je meer indruk dan wanneer je alleen updates plaatst. Als je niet alleen over jezelf twittert, maar ook over algemene gebeurtenissen in je brache zullen meer mensen je willen volgen.

Maar als je elke tweet als excuus gebruikt om een link naar je website te plaatsen zullen weinig mensen interesse tonen. Als je per se een link naar je site wilt geven, moet je in je tweet al melden wat voor site het is. Je moet niet overkomen als een spammer die ons wil laten denken dat we iets interessants te zien krijgen, terwijl zijn link eigenlijk verwijst naar een onbegrijpelijke Aziatische website met namaak porselein.

Opbouwen door te communiceren; verbinden

Probeer Twitter te gebruiken om een groep mensen op te bouwen die ge├»nteresseerd is in je branche. Volg relevante mensen, reageer op hun tweets en retweet wat ze zeggen, dan krijg je de juiste volgers. Het heeft geen zin om een profiel aan te maken en dan je stagiaire op ‘follow’ te laten klikken tot hij blaren krijgt. Je krijgt op die manier misschien wel duizenden volgers, maar de meeste zijn accounts die jou automatisch volgen en niet luisteren.

Sterker nog, de meeste gebruiken Twitter zelf als marketingmiddel, zodat jullie elkaar in jullie eigen online buurtje bestoken met advertenties terwijl jullie denken dat jullie sde sociale media omarmen.

Twitter kan een succesvol promotiemiddel zijn, als jet het goed gebruikt. Maar als je alleen maar met de massa meeloopt en willekeurig mensen bestookt met agressieve reclame voor jezelf kun je je tweets net zo goed op een vel papier schrijven en door de papierversnipperaar halen.

Rene Schipper

Oprichter, online marketeer en social media expert bij Fidene
Leest, denkt, schrijft en spreekt over social media en online marketing, geeft advies en opleiding voor ondernemers met als doel resultaat te behalen.

Bezoek de website
Bekijk alle artikelen

Comments

comments