6 Ergernissen van mij (en anderen) op Twitter

Ergernissen van mij op Twitter

Op zo maar een zaterdagochtend zag ik in mijn tijdlijn van Twitter achter elkaar een aantal tweets voorbij komen waar ik me al tijden aan erger. Ik twitterde deze 3 ergernissen en uit de reacties bleek dat ik niet de enige was…

Er ontstonden over deze en andere ergernissen goede discussies; lees de ergernissen en het verhaal.

Het bericht waar de ergernissen begonnen

Het bericht waar het op die zaterdagochtend mee begon;

Een behoorlijk aantal reacties op deze tweet zorgde er voor dat ik wel een blogje moest schrijven om de drie punten uit te leggen en tegelijkertijd kwamen er nog meer irritaties naar boven welke niet allemaal in deze lijst van 6 zijn gekomen.

 

#1 Afgebroken tweets

Een afgebroken tweet geeft aan dat je er niet veel aandacht aan hebt gegeven en vraag je zelf af hoeveel aandacht jij wil geven aan je volgers…

 

#2 Antwoord in een retweet

Deze ergernis leverde de meeste discussie en vragen op. De meningen waren verdeeld maar de conclusie was toch wel dat zolang het relevant is en een toegevoegde waarde is voor zijn/haar volgers dit wel kan.

Waar ik mij aan irriteer zijn de ‘dank je wel’ en ‘goed gedaan’ berichten vaak doorgestuurd worden. Ik lees dat als “zie mij eens goed zijn…”. Eén keer een promotie met iets speciaals mag echt wel, zelf doe ik dat (bij uitzondering) ook wel eens.

Twitter is opgezet voor berichten en gesprekken. Als je een antwoord geeft aan iemand (je begint de tweet met @) dan zien alleen die accounts die tweet die beide accounts volgt in je tijdslijn van Twitter. Als dit anders zou zijn krijg je een wirwar (dat is het nu soms al) van berichten waarvan je niets begrijpt omdat je het eerste bericht niet hebt gelezen.

Stel je een vraag en krijg je een goed antwoord van iemand terug, geen probleem om het antwoord te retweeten met daarvoor de melding ‘top’, ‘bedankt’ of iets dergelijks. Je laat dan aan je eigen volgers zien dat het antwoord gegeven is en wie dit heeft gedaan. Handig dus!

Als je het doet… altijd met respect voor de persoon waarvan je de tweet retweet en met waarde voor de persoon. Als het bericht ook waarde heeft voor je volgers of je wilt iemand bedanken… leuk!

Tip: als je iemand wilt bedanken voor iets… niet met @naam_account beginnen omdat dan alleen jullie gezamenlijke volgers het bericht zien. Begin je tweet bijvoorbeeld met “Bedankt @naam_account voor je… “. Staat vaak ook netter dan een retweet en geeft aan dat je de moeite neemt om iemand persoonlijk te bedanken.

 

#3 Ik heb een nieuwe foto op Facebook geplaatst fb.me/…

Tja… aandacht voor je volgers. Mijn tip is altijd om nooit rechtstreeks vanuit Facebook naar Twitter door te sturen. Het lijkt (en vaak is dat ook zo) dat deze accounts helemaal niet actief zijn op Twitter en maar gewoon berichten doorzetten. Een antwoord op een dergelijke tweet zal zelden snel (en vaak helemaal niet) een antwoord krijgen.

Niet doen dus! Aandacht geven en je volgers serieus nemen. Jij wil toch ook graag serieus genomen worden? Wil je een bericht welke op Facebook pagina geplaatst is aandacht geven op Twitter… dat kan ook op een andere manier. Kopieer de link onder de tijd van de update en plaatst deze op Twitter met een eigen persoonlijke tekst.

 

#4 My dailly stats: 1 new follower, 5 new unfollowers

De accounts die deze tweet versturen weten dat zelf vaak niet… een check op het aantal nieuwe volgers via unfollower.com verstuurt deze tweet automatisch. Er zijn betere alternatieven om te controleren wie je nieuwe volgers zijn en welke personen je niet meer volgen.

Tip: Kijk zelf regelmatig je eigen tweets na… weet zeker wat je stuurt richting je volgers!

#5 Ongevraagde antwoord na stellen vraag met vermelding

Je stelt een vraag op Twitter en omdat je weet dat een bekende hier kennis van heeft vernoem je deze persoon met @bekendepersoon in de vraag. Er zijn genoeg bedrijven die de tweet ook oppakken door zoekwoorden te filteren en te scannen. Veel personen vinden het zeer irritant dat een bedrijf hier ongevraagd antwoord op geeft.

Pas als bedrijf dus op waar je antwoord op geeft en vooral de manier hoe. Geef niet direct een antwoord maar lees eerst de laatste tweets van de persoon om iets meer over de situatie te weten te komen en geef vooral de persoon die vernoemd staat de kans om te antwoorden.

 

#6 Automatische berichten en DM

Een veel gehoord fenomeen; je gaat iemand volgen en krijgt binnen een paar seconden een Direct Message van die persoon (of bedrijf) met daarin vaak een tekst als “bedankt voor het volgen, kijk ook op http://huppeldepup45.nl… of like ook onze Facebook pagina

Ik ben dat account gaan volgen om meer te weten te komen over het account of ik heb gezien dat er goede informatie gegeven wordt. Mocht dit account een andere pagina of Facebook pagina onder de aandacht brengen lees ik dat wel in de gewone tweets.

Doe jij dit op Twitter? Stel eerst eens een vraag en toon de nodige interesse in het account, je zult zien dat dit loont.

Rene Schipper

Oprichter, online marketeer en social media expert bij Fidene
Leest, denkt, schrijft en spreekt over social media en online marketing, geeft advies en opleiding voor ondernemers met als doel resultaat te behalen.

Bezoek de website
Bekijk alle artikelen

Comments

comments