Welke social media moet een retailer minimaal gebruiken?

Welke social media moet de retail minimaal gebruiken

Lege winkelpanden, lagere omzet voor retail en meer omzet voor webshop; dat was de tendens in 2013. In 2014 zal dit zeker niet anders worden en de retailer die zegt “als de crisis voorbij is, trekt het vanzelf weer aan” wens ik veel succes. Je zult in 2014 echt meer moeten doen om de klant in je winkel te krijgen en zorgen dat deze een aankoop gaat doen.

Social media is zeker niet de oplossing maar kan wel helpen

Het klantgedrag is anders geworden de laatste jaren, vooral beïnvloed door het internet. De klant zoekt, wikt en weegt voordat er besloten wordt tot een aankoop. Personeel in de winkel moet anders met de klant omgaan dan een paar jaar geleden, het contact is duidelijk anders geworden. Winkels zouden aangepast moeten worden zodat het herkenbaar is voor offline en online shopper.

En ook social media kan helpen want waarom zou je als retailer niet ook aanwezig zijn om de klant (mede) te beïnvloeden?

Retail; waar op social media moet je aanwezig zijn?

Aanwezig zijn. Dat wil dus niet zeggen dat een retailer meteen zelf heel veel moet plaatsen op de verschillende platformen. Mag wel natuurlijk en afhankelijk van de content en strategie kan dit zeker succes hebben maar in dit artikel ga uit van social media kanalen waar anderen (klanten…) over het bedrijf kunnen praten.

In eerste instantie is het vooral belangrijk om vooral te luisteren en te reageren op anderen.

Twitter

Regelmatig krijg ik op de vraag ‘waarom heb je geen Twitter account?” als antwoord terug dat Twitter veel onzin is en men daar geen tijd voor heeft… waarop ik terug vraag “jullie hebben wel een telefoon in de winkel?” Gelukkig is een telefoon wel aanwezig waarop de vraag of deze ook opgenomen wordt als deze over gaat ook bijna altijd bevestigd wordt. “Is dat dan niet lastig als er klanten in de winkel zijn”? Ja, dat is soms wel lastig omdat je de klant in de winkel wilt helpen maar ook de (mogelijke) klant aan de telefoon). Een een rinkelende telefoon is ook niet handig in een gesprek met de klant.

Met Twitter heb je dat niet; je kunt reageren wanneer jij dat wilt, bij voorkeur natuurlijk wel zo snel mogelijk. Zonder Twitter account kunnen klanten jou niet benoemen en zullen minder snel geneigd zijn om op Twitter iets (positiefs) over je winkel te zeggen. Heeft iemand een vraag voor je maar ben je niet vindbaar op Twitter? Dan stelt die persoon de vraag toch aan anderen op Twitter… anderen met mogelijk (goede) ervaringen met concurrenten.

Maak een account aan op Twitter, vul je profiel zo volledig mogelijk in en zorg dat je redelijk snel kunt reageren via mobiel of tablet in de winkel. Zelf een aantal tweets plaatsen over je winkel of wat er gebeurd kan natuurlijk geen kwaad.

Facebook

Op dit moment zijn er in Nederland 8,8 miljoen actieve Facebook gebruikers waarvan meer dan de helft dagelijks actief is. Van dit aantal maakt volgens de laatste Facebook cijfers 86% gebruik van Facebook op mobiele apparaten. Veelal onderweg en misschien ook wel in de buurt bij een winkel… jouw winkel misschien wel.
Een Facebook pagina (waarom geen Facebook profiel) voor een lokale ondernemer heeft een correct adres waarop, bezoekers op de pagina kunnen recensies geven en klanten kunnen aangeven dat ze bij jouw winkel zijn geweest en maken dit meteen ook kenbaar aan alle vrienden. Prettige reclame lijkt me zo!
Nu zijn veel retailers bang voor negatieve reacties; als een klant daadwerkelijk een reden heeft om terecht te klagen dat moet je als winkel beter je best doen of de klant beter voorlichten. De plaatser van een reactie op Facebook deelt deze reactie namelijk niet alleen met de winkel/pagina maar ook met al zijn vrienden… sociale controle dus! Als die vrienden het product/dienst wel goed vinden zullen ze dit ook gaan verdedigen.

Foursquare

Foursquare is een GPS dienst waarmee je via een mobiel kunt laten weten dat je ergens bent en wordt voornamelijk gebruikt door mannen. Je hoeft er niet veel voor te doen om de locatie aan te maken en eenmaal aangemaakt hoef je er niet meer werk van te maken. Elke keer als iemand incheckt heeft deze persoon de mogelijkheid dit bericht te delen alleen op Foursquare maar ook via Facebook en Twitter. Zeker via Twitter gebeurd dit regelmatig en ook het meest interessant omdat je Foursquare kunt koppelen aan Twitter waardoor je op Twitter direct een melding krijgt als iemand incheckt en je de persoon openbaar kunt bedanken voor het bezoek of reageren op zijn reactie.

Linkedin

Ben je als retailer ook zakelijk actief dan ga ik er eigenlijk van uit dat je al een persoonlijk Linkedin profiel hebt. Biedt je ook zakelijke diensten aan dan is goed om ook een Linkedin pagina aan te maken. Dit kunnen bijvoorbeeld geschenken of kerst pakketten zijn. De gegevens van je onderneming vul je in op de Linkedin pagina en je beschrijft de producten en diensten die je te bieden hebt. Je bent beter vindbaar en hebt hier in principe geen extra werk meer aan.
Je kunt natuurlijk als je echt zakelijke diensten te bieden hebt meer met je pagina doen maar de basis kan ook echt volstaan.

Google+ / Google Local

Vindbaar zijn via Google lijkt me duidelijk… wie wil dat niet? Zorgen dat je gevonden wordt op lokale zoektermen als je bezoekers fysiek in je winkel wilt hebben. Zorg dat je goed geregistreerd staat in het voormalige Google Maps, wat tegenwoordig Google Local is. Dit is tegelijkertijd een Google Plus pagina waar je als bedrijf extra informatie kunt plaatsen.

Laat klanten over je praten op social media

Je hebt accounts aangemaakt… dan moet je zorgen dat je klanten over je gaan praten op social media zodat jij alleen hoeft te reageren. Ga niet via updates roepen dat jij de beste, goedkoopste, mooiste, meest unieke producten hebt… maar laat anderen dat zeggen en door vertellen via social media.

Offline zichtbaarheid van online aanwezigheid

Klanten die in je winkel komen moeten bij het vertrek weten waar ze je kunnen vinden zodat ze achteraf iets over jou kunnen zeggen. Klanten zullen zelden in je winkel zelf een review geven, een update plaatsen of iets anders.
Een paar tips hoe je kunt zorgen dat klanten achteraf als ze thuis de aankoop uitpakken en nog een keer goed bekijken over je winkel gaan praten:

  • Geef naast de kassabon in de tas ook een visitekaartje mee met daarop de gegevens van de social media
  • Plaats een sticker of A4 op de deur die klanten zien bij vertrek met de gegevens van de social media
  • Een nieuwsbrief versturen? Niet zonder de social media platformen te vermelden
  • Plaats reviews van klanten over producten bij de producten in de winkel (ja… printen)

Succes en wees zuinig op uw winkel en uw klanten!

Rene Schipper

Oprichter, online marketeer en social media expert bij Fidene
Leest, denkt, schrijft en spreekt over social media en online marketing, geeft advies en opleiding voor ondernemers met als doel resultaat te behalen.

Bezoek de website
Bekijk alle artikelen

Gerelateerde artikelen

33 Redenen om te beginnen met bloggen Steeds meer bedrijven bloggen over eigen ideeën, visie en over de eigen markt met als doel meer bekendheid, PR en marketing. Het schrijven van artik...
11 Tips voor effectieve inzet van social media Heldere tips om je verder op weg te helpen met het communiceren via social media. Waardevol en bruikbaar voor jou?Laat het ook anderen weten en de...
Een webshop op je Facebook pagina; Facebook Shopping Een Facebook webshop waar je kunt bestellen en gewoon op de Facebook pagina te blijven... Facebook is er druk mee bezig en ik kreeg een aantal leuke i...
Het online imago probleem van (de nieuwste) Blokker Eén van de meest interessantste vragen die mij elke keer weer blijft bezig houden bij het zien van updates op social media van een bedrijf is; 'wat do...

Comments

comments