33 Redenen om te beginnen met bloggen

33 Redenen om te beginnen met bloggen

Steeds meer bedrijven bloggen over eigen ideeën, visie en over de eigen markt met als doel meer bekendheid, PR en marketing. Het schrijven van artikelen in een blog is een van de marketing methoden met de laagste kosten en kunnen zeer veel waarde geven.

Waarom een blog inzetten?

Waarom zetten steeds meer bedrijven een eigen blog in? Blogs zorgen voor meer bezoekers op de website, een hogere ranking voor zoekmachine’s, creëeren hoogwaardige leads, geven daardwerkelijk  waarde (op meerdere manieren)en ROI.

Een blog laat de menselijke kant van een bedrijf zien en zeker met de achterliggende gedachten dat het altijd mensen zijn die zaken doen met mensen. Na het leveren van een product of dienst is relevante content een belangrijke stap naar een nieuwe klant of een blijvende klant.

Luister naar je publiek en klanten en betrek deze mensen zoveel mogelijk in de content en reacties.

Beginnen met bloggen… is het vele werk het waard?

Tips en feiten die je moet weten voordat je begint met bloggen.

Meer bezoekers op de website

55% van zakelijke blogs krijgt meer bezoekers op de website (HubSpot)
3x meer tijd wordt door bezoekers door gebracht op blogs in vergelijking met email of sociale netwerken (HubSpot)
5x meer bezoekers op een website met een blog wat met grote regelmaat een artikel plaatst (4-5 keer per week) in verglijking met een blog dat minder vaak met een nieuw artikel komt (4 keer per maand) (HubSpot)

Zoekmachine optimalitatie (SEO)

434 % stijging van de “geïndexeerde” zoekpagina’s voor bedrijven met een blog (HubSpot )
97 % meer inkomende links op websites die een blog hebben.( HubSpot )
95 % van de bedrijven met een blog hebben een hogere ranking in zoekmachine’s ( HubSpot )
75 % van de internet bezoeker leest minstens een blog per dag ( Technorati )
4X meer zoekpagina’s voor bedrijven met blogs dan die zonder blogs ( HubSpot )

Lead Generatie

77 % stijging in maandelijkse leads voor bedrijven met meer dan 51 blog artikelen (HubSpot)
4X meer leads ontstaan voor bedrijven die 20 blogs per maand plaatsen in vergelijking met bedrijven die dat niet doen (HubSpot)

Het gemiddelde % kosten per lead van diverse marketing strategieën : Beurzen = 47 % , Direct Mail = 27 % , Telemarketing = 21 % , SEO = 13 % , bloggen = 9 % (HubSpot)

Gemiddeld % acquisitie door bedrijven via internet marketing kanalen zijn : 57 % Blog , 57 % Linkedin , 48 % Faceboook , 42 % Twitter (HubSpot)

[Tweet “4x meer leads door het schrijven van een blog en nog meer redenen om te bloggen”]

Aankoop invloed

70 % van lezers zegt dat blogs invloed hebben op wat we kopen (Marketing Sherpa)
67 % van de marketeers zegt dat een blog voor hun bedrijf “kritiek” of “belangrijk” is voor het bedrijf (HubSpot)
45 % van de bedrijven met een blog haalt extra inkomsten uit hun blog (HubSpot)
15 % zegt dat ze worden betaald om toespraken over de blog onderwerpen te geven (Technorati)

Merk beleving en branding

71 % van alle bloggers voor een bedrijf melden dat ze hun zichtbaarheid hebben verhoogd binnen hun sector via het blog (Technorati)
59 % geeft aan dat ze dit jaar meer bloggen dan het jaar ervoor (Technorati)
58 % zegt dat ze meer bekendheid hebben gekregen binnen de industrie vanwege hun blog (Technorati)
56 % zegt dat hun blog heeft geholpen hun bedrijf een positie te geven als leider binnen de industrie (Technorati)

87 % van alle bloggers gebruiken Facebook (Social Media Today)
81 % gebruikt Facebook om hun blog te bevorderen ( Social Media Today )
64 % gebruikt Facebook om te communiceren met de lezers (Social Media Today)
45 % zegt dat Facebook zorgt voor meer verkeer naar hun blog dan het een jaar geleden deed (Social Media Today)
73 % van de hobbyisten en 88 % van de professionele bloggers gebruikt van Twitter (Social Media Today)
50 % van alle bloggers gebruiken Twitter om te verwijzen naar hun blog (Social Media Today)
34 % van de bloggers zeggen dat Twitter een effectievere bron voor meer verkeer richting het blog is dan een jaar geleden (Social Media Today)

Vertrouwen

64 % vertrouwt de informatie in een blogpost geschreven door iemand die ze kennen (eMarketer)
46 % vertrouwen traditionele media minder dan 5 jaar geleden (eMarketer)
36 % vertrouwt de informatie in een bedrijfsblog (eMarketer)
35 % gelooft dat blogs steeds serieuzer worden genomen (HubSpot)
19 % gelooft blogs eerder dan de artikelen in traditionele media bronnen ( eMarketer )

Blogs zijn de meest vertrouwde sociale media bron (eMarketer)

Bijna de helft van alle bedrijven heeft nu een blog , ongeveer het dubbele aantal t.o.v. van vijf jaar geleden. Maar ongeveer de helft van de bedrijven is nog steeds niet begonnen met bloggen.

Rene Schipper

Oprichter, online marketeer en social media expert bij Fidene
Leest, denkt, schrijft en spreekt over social media en online marketing, geeft advies en opleiding voor ondernemers met als doel resultaat te behalen.

Bezoek de website
Bekijk alle artikelen

Gerelateerde artikelen

Welke social media moet een retailer minimaal gebruiken? Lege winkelpanden, lagere omzet voor retail en meer omzet voor webshop; dat was de tendens in 2013. In 2014 zal dit zeker niet anders worden en de ...
11 Tips voor effectieve inzet van social media Heldere tips om je verder op weg te helpen met het communiceren via social media. Waardevol en bruikbaar voor jou?Laat het ook anderen weten en de...
Het online imago probleem van (de nieuwste) Blokker Eén van de meest interessantste vragen die mij elke keer weer blijft bezig houden bij het zien van updates op social media van een bedrijf is; 'wat do...
Dubbele (dat is 2x…) Social Media en Online Inspiratie (bijna) Vijf jaar geleden... starte ik Fidene en heb ik voor het eerst een Social Media Inspiratie avond georganiseerd welke ik door het succes (en ...

Comments

comments