Interactie op Facebook met nieuwsartikelen naar NOS en NU.nl

Interactie Facebok nieuwsartikelen nu.nl en NOS

Krijg jij het laatste nieuws binnen via Facebook of via andere media? Een klein onderzoek naar de interactie op de berichten van deze nieuwsbronnen op Facebook. Wie scoort er beter?

Nieuws in verschillende vormen op Facebook

Alleen tekst, een afbeelding (met tekst) of een link; er zijn meerdere manieren om nieuws te brengen op Facebook. Als nieuwssite zijn er meerdere doelen bij het plaatsen van een nieuwsbericht op Facebook:

  • nieuws snel brengen
  • groot publiek bereiken
  • verkeer richting de eigen nieuwsportal

Een link naar een nieuwsartikel op NOS en NU.nl

Afbeeldingen doen veel met de interactie op Facebook ook (of juist) met de afbeeldingen bij een link naar een nieuwsartikel. NOS en NU maken op dit moment beide gebruik van verschillende soorten (grootte) afbeeldingen bij een link. En dit zie je terug in de interactie op de pagina’s.

De cijfers van de Facebook pagina’s

Op dit moment is de stand van het aantal vind-ik-leuks op de twee pagina’s als volgt:

NU.nl151.572
NOS45.541

Een duidelijk verschil in aantallen in het voordeel van NU.nl op dit vlak.

Het verschil in interactie op de berichten

Twee berichten, hetzelfde onderwerp en bijna tegelijkertijd geplaatst. In beide gevallen was NU.nl een paar minuten eerder dan de NOS met het plaatsen van de update. Het verschil in de updates is (dat is duidelijk te zien) de afbeelding bij de link. NU.nl gebruikt een kleine (oude soort) afbeelding en NOS gebruikt de grote afbeelding die tegenwoordig overal te zien is bij een link op Facebook.

Update 1

Bij deze update over het vertrek van Ronald Koeman is het duidelijk met de interactie; NOS scoort hoger en dat terwijl NU.nl een drie keer zo groot publiek heeft. Op welke van de twee updates zou jij eerder reageren als je deze onder elkaar zou zien?

Update 2

Een ander soort bericht en in absolute aantallen heeft NU.nl met dit bericht een hogere interactie bereikt dan NOS maar als je dit omrekent naar verhouding in het aantal vind-ik-leuks scoort NOS aanzienlijk hoger.

Totaalscore voor de beide pagina’s

Een totaal score voor de beide pagina’s is te berekenen (interactie per x aantal likers) maar niet echt relevant omdat de soort berichten anders is. NOS plaatst op dit moment vaker nieuwsafbeeldingen (in album) en ‘het nieuws in 60 seconden’.

Credits voor beide nieuwssites

NOS maakt op dit moment beter gebruik van grotere afbeeldingen maar doet dit nog niet zo lang. NU.nl is al langere tijd bezig met een goede implementatie van de techniek en maakt veel beter gebruik van ‘Open Graph meta tags‘ in de content om aandacht te geven aan de pagina, site en app. Op dat punt heeft de NOS nog veel in te halen.

Veel winst te behalen in de juiste afbeeldingen bij een update met een link

Deze informatie laat zien dat een update met een link met een juiste afbeelding wel degelijk een goede interactie (en daardoor een hoger bereik) kan krijgen. Zorg dat je dit op je eigen site goed geregeld hebt met (voorkeur) goed ingestelde meta tags van Open Graph; dit zorgt voor een betere verspreiding van je artikel op Facebook.

Rene Schipper

Oprichter, online marketeer en social media expert bij Fidene
Leest, denkt, schrijft en spreekt over social media en online marketing, geeft advies en opleiding voor ondernemers met als doel resultaat te behalen.

Bezoek de website
Bekijk alle artikelen

Comments

comments