Het einde van Foursquare

Het einde van Foursquare

Laten weten waar je bent via je telefoon met Foursquare, het bedrijf wat in 2009 is opgericht volgens Wikipedia zal binnenkort geen bestaansrecht meer hebben. Het ligt niet aan jou hoor… wees gerust. Maar waaraan dan wel en wat moet er veranderen wil Foursquare alsnog een succes worden?

Foursquare – het spel

Als jij wel eens hebt in ge-checkt op een Foursquare locatie weet je hoe het werkt, bij elke check-in krijg je punten. Je punten en je check-ins deel je via Foursquare zelf en mogelijk via Facebook en Twitter met je vrienden. De bedoeling is natuurlijk dat jij meer punten wil halen dan je vrienden en dus vaker gaat in-checken. Deze vorm van gamifaction heeft Foursquare goed ingebakken en werkt ook prima… voor even.

Vaak zie je dat een aantal vrienden tegelijkertijd gebruik gaat maken van de applicatie en met grote regelmaat overal in-checkt waar dat mogelijk is. Na een aantal weken echter zie je bij de meeste personen dat de moeite om dit te doen af neemt…

 

Social media is interactie

Waarom neemt de behoefte en moeite af om in te checken op een locatie? De teleurstelling van personen als een locatie niet bekend is op Foursquare speelt mee maar belangrijker: men krijgt er niets voor terug!!
Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar de meeste bedrijven en winkels willen ook niet genoemd worden lijkt het wel. Het is voor ondernemers een kleine moeite om een locatie aan te maken en een special aan te maken en daar iets (een kleinigheidje) tegen over te stellen. Als ondernemers deze marketingtool niet gebruiken en als het bij de gebruikers blijft dan zie ik Foursquare het niet overleven in Nederland.

 

Waarom doen ondernemers weinig met Foursquare?

Ongetwijfeld is één van de gedachten bij ondernemers dat dit veel tijd in beslag neemt. Dat valt echter reuze mee; een locatie aanmaken en één of meerdere specials invoeren. Wat krijgt een ondernemer ervoor terug? Als een klant de winkel verlaat na een bezoek bedankt een goede ondernemer de klant en dat is ook mogelijk via Foursquare (of Twitter en Facebook). Klinkt dat niet waardevol om een klant voor een groter publiek te bedanken voor zijn komst en/of aankoop?

Het geeft de klant de mogelijkheid om jouw product aan te prijzen en te promoten. Daarnaast kun je klanten ook volgen en kom je meer over je klant te weten.

 

De spelvorm stopt een keer

Voor de gebruikers van Foursquare houdt de spelvorm een keer op… daarom is het voor Foursquare afgelopen als ondernemers hier niets mee gaan doen.

Hoe kan een ondernemer jou uitdagen om in te loggen op een locatie?

Rene Schipper

Oprichter, online marketeer en social media expert bij Fidene
Leest, denkt, schrijft en spreekt over social media en online marketing, geeft advies en opleiding voor ondernemers met als doel resultaat te behalen.

Bezoek de website
Bekijk alle artikelen

Comments

comments