Eén afbeelding geschikt voor alle social media platformen

1 afbeelding geschikt voor alle social media

Je wilt een gedeelde link op alle social media kanalen dezelfde uitstraling geven? Eén afbeelding met het juiste formaat voor Facebook, Linkedin, Twitter en Google+? Ik ben aan het rekenen geweest…

De grootte van een afbeelding op Facebook was al duidelijk, daar heb ik eerder al een artikel over geschreven. Bij het delen op andere platformen zag deze afbeelding er soms (niet overal) net iets anders uit. En jij als perfectionist voor je eigen imago en uitstraling wilt natuurlijk graag dat de afbeelding overal goed naar voren komt.

Een artikel met één afbeelding die overal goed zichtbaar is op alle social media kanalen.

Op Fidene.nl maak ik gebruik van Open Graph instellingen en Twitter Cards om de gedeelde updates met de link een grotere zichtbaarheid te geven. De instellingen van Open Graph staan zo ingesteld dat de eerste afbeelding in een artikel als afbeelding gebruikt zal worden bij het plaatsen van een link via social media. Voor deze eerste (grootte) afbeelding maak ik gebruik van een afbeelding met de pixelverhouding 1200x 628 welke op de site verkleint is naar 650x 340.

Hoe ziet een link er op de verschillende platformen uit? Een overzicht van de belangrijkste platformen. Daarna zal de conclusie worden weer gegeven en welke aanpassingen ik ga maken aan de afbeeldingen op fidene.nl

NB. Mocht je een hekel hebben aan rode tulpen… mijn excuus 😉

Facebook

Een update met een link op Facebook ziet er als volgt uit. Dat de afbeelding exact weergegeven wordt zoals in het artikel geplaatst is niet vreemd omdat op fidene.nl de afbeeldingen voor Facebook zijn geoptimaliseerd.

afmetingen afbeelding bij Facebook update

Linkedin

Op Linkedin is de grootte van de afbeelding een stuk kleiner dan op Facebook maar ook de verhoudingen zijn anders zoals in het voorbeeld te zien. Aan zowel de rechter- als linkerkant wordt een stuk van de afbeelding weg gesneden.

afmetingen afbeelding link in linkedin update

Google+

 

afmetingen van afbeelding bij link op google+

Twitter

Bij Twitter ligt het iets ingewikkelder dan bij de andere platformen omdat Twitter met een andere techniek werkt om een samenvatting en afbeelding op te halen vanaf de site, namelijk Twitter Cards. Er zijn meerder soorten cards; afbeelding, summary en summary large. Alle drie voorbeelden staan hieronder

Twitter update met link met extra geplaatste afbeelding

Twitter link met daarbij gewoon een afbeelding die geplaatst is. De afbeelding wordt volledig in de timeline weergegeven zoals hieronder te zien is.

Afbeelding op Twitter

Twitter update met link met TwitterCards summary

Bij de standaard TwitterCards met de samenvatting (summary) wordt er een verkleinde afbeelding naast de intro tekst weergegeven.

afbeelding Twitter met twitter cards summary

Twitter update met link met TwitterCards summary large

Bij de Summary large optie in de TwitterCards wordt de volledige afbeelding geplaatst in de timeline.

afbeelding twitter met twitter cards full summary

Conclusie; welk formaat afbeeldingen moet ik nu gebruiken?

Zoals in bovenstaande updates te zien is wordt er bij twee updates een aangepaste (verkleinde) afbeelding geplaatst; bij Linkedin en bij Twitter als er TwitterCards met enkel de samenvatting (en kleine afbeelding) getoond wordt.

Als je op Twitter wilt dat je afbeelding echt opvalt moet je of een gewone afbeelding gebruiken (extra uploaden) of de TwitterCards met daarbij de volledige afbeelding. De verkleining van de afbeelding bij de standaard TwitterCards samenvatting neem ik dus niet mee in deze conclusie.

Als je de afbeeldingen van Linkedin (verhouding 1037x 628) en Facebook (verhouding 1200×628) over elkaar heen legt zie je exact welk gedeelte van de afbeelding niet getoond wordt op Linkedin. Als je zorgt dat je geen belangrijke informatie (tekst of een essentieel gedeelte van de afbeelding) aan de linker- en rechterkant plaatst krijg je met de standaard grootte (1200×628) ook op Linkedin een perfecte afbeelding bij een link. Zie dit voorbeeld:

formaat afbeelding linkedin en facebook

Gebruik op je site een afbeelding van 1200×628 pixels en gebruik voor belangrijke informatie alleen het binnenste gedeelte (1037×628 pixels) om ervoor te zorgen dat de afbeelding op alle platformen goed weer gegeven gaat worden. Zorg dat je afbeelding minimaal 600 pixels breed is (in de genoemde verhouding) om op alle social media de juiste weergave bij een link te krijgen.

Om er voor te zorgen dat altijd de juiste afbeelding gebruikt wordt als iemand anders het artikel gaat delen zorg je voor goede OpenGraph en TwitterCard instellingen.

Rene Schipper

Oprichter, online marketeer en social media expert bij Fidene
Leest, denkt, schrijft en spreekt over social media en online marketing, geeft advies en opleiding voor ondernemers met als doel resultaat te behalen.

Bezoek de website
Bekijk alle artikelen

Gerelateerde artikelen

Alle afmetingen voor afbeeldingen bij Facebook updates Afbeeldingen in Facebook updates met de juiste afmetingen update zorgen voor meer clicks en interactie. Welk formaat afbeelding moet je gebruiken om m...
Het online imago probleem van (de nieuwste) Blokker Eén van de meest interessantste vragen die mij elke keer weer blijft bezig houden bij het zien van updates op social media van een bedrijf is; 'wat do...
Dubbele (dat is 2x…) Social Media en Online Inspiratie (bijna) Vijf jaar geleden... starte ik Fidene en heb ik voor het eerst een Social Media Inspiratie avond georganiseerd welke ik door het succes (en ...
Afbeeldingen plaatsen op Facebook en hoe het soms snel mis kan gaan Op Facebook komen soms updates van bedrijven langs waarvan je denkt... hebben jullie de update zelf ook wel gezien? En vaak gaat het mis met afbeeld...

Comments

comments