6 Fouten die je moet vermijden op social media

6 pijnlijke fouten op socialmedia

Fouten maken is niet erg, alleen niet te veel en val vooral niet in herhaling. Fouten zijn er om te leren! Gelukkig hoef je niet altijd van je eigen fouten te leren maar leer je net zoveel van fouten van anderen…

Daarom een zestal fouten die ik regelmatig tegen kom.

#1 Twitter – locatie bij tweets

Zorg dat je de instellingen van je Twitter account weet en wat deze doen… Je kunt in Twitter instellen dat je locatie meegezonden wordt met een tweet. Leuke informatie maar het zorgt er tegelijkertijd voor dat het meesturen van een afbeelding minder aanwezig is. Je moet als lezer namelijk eerst de kaart met de locatie voorbij scrollen om de afbeelding te zien.

 

Voor enkele accounts heeft het ook andere consequenties; een directeur, burgemeester, wethouder of ‘gewoon’ een medewerker geeft met het meesturen van deze informatie ook vaak de eigen woonplaats en adres mee als er ’s avonds (of overdag…) vanuit huis een tweet wordt verstuurd. Niet altijd even slim als bijvoorbeeld een wethouder veel (promotionele) informatie verteld over de plaats waar hij werkt. Even controleren dus of dit op jou van toepassing is!

#2 Linkedin – ‘ervaren afwerker’

Weet waar de Linkedin titel (headline of kopregel) gebruikt wordt en hoe deze door anderen gelezen wordt. Je kunt zelf denken dat een bepaalde titel professioneel overkomt en dat hiernaar door anderen gezocht gaat worden maar is dat ook zo? Vraag het mensen om je heen hoe een bepaalde titel overkomt. Ik weet zeker dat deze persoon dan een andere titel had bedacht…

 

#3 Facebook – wie gebruikt je naam in advertenties?

Als persoon vind je een aantal pagina’s op Facebook leuk, je krijgt (hopelijk waardevolle) informatie van deze pagina te zien in je nieuwsoverzicht. Meestal zie je zelf geen andere dingen van deze pagina… maar anderen wel!!

Jouw naam kan namelijk door de pagina gebruikt worden in advertenties die weer getoond worden bij je eigen vrienden. Bedenk dit dus als je een pagina van een concurrent leuk vindt of op ‘like’ klikt bij een meer dubieuze pagina… en als persoon is dit allemaal nog wel verdedigbaar. Nu zijn er ook nog bedrijven die geen pagina hebben maar een profiel. Niet professioneel en deze bedrijven beseffen niet dat ze heel veel extra’s missen op Facebook. Maar als deze ‘bedrijven’ ook nog andere bedrijven leuk gaan vinden en spelletjes gaan spelen onder dit account… tja.

En nu valt deze nog wel mee… zelf kom je ze vast ook wel tegen.

#4 Imago – Wat en hoe vaak geef je iets weg?

De ‘like, deel en win’ acties op Facebook zijn een heleboel mensen inmiddels wel beu. De kans dat er een prijs gewonnen gaat worden is heel klein en dat deze prijs eerlijk gewonnen gaat worden is bij de meeste acties wel nihil. Als jij als opdracht krijgt om een foto te liken, de pagina te liken, een reactie te geven en het bericht te delen… heb jij je wel eens afgevraagd hoe een bedrijf dat gaat controleren bij meer dan 1.000 gedeelde berichten…??!!

Een goede actie (volgens de Facebook regels) kan echter effectief zijn en ook goed werken mits dit niet te vaak gedaan wordt en de juiste prijs op een eerlijke manier gegeven gaat worden.

Waarom vinden personen een pagina leuk? Hopelijk om de waardevolle inhoud in de berichten en niet omdat men enkel wacht op een volgende actie.

Wat als de ‘fans’ van je pagina plotseling teleurgesteld zijn als de prijs niet goed genoeg is…? Dan weet je in ieder geval dat je iets verkeerd hebt gedaan als pagina en de weg redelijk kwijt bent…

 

#5 Facebook – naam van plaats, wat vinden anderen?

Als je als bedrijf op Facebook actief bent is het handig om met enige regelmaat te controleren of er geen andere pagina’s door anderen zijn aangemaakt. Dit gebeurd vooral als het een bedrijf betreft met een ‘open deur’ waar je zonder afspraak naar binnen kunt. Voor deze bedrijven geef ik altijd het advies om een Facebook Place aan te maken zodat bezoekers kunnen inchecken (meer hierover in een ander artikel). Als deze Place niet aanwezig is gaan bezoekers deze zelf aanmaken met als mogelijk gevolg dat deze Place populairder gaat worden dan de eigen pagina, niet de bedoeling lijkt me.

In onderstaand voorbeeld is de bovenste pagina de officiële pagina en de tweede pagina de door bezoekers aangemaakte pagina. Zoals te zien is zijn er 4.429 mensen die op deze locatie ingecheckt hebben en dus eigenlijk 4.429 mensen die gratis reclame voor het bedrijf hebben willen maken…

Het is overigens mogelijk om deze Place te claimen zodat je als bedrijf weer zelf de controle krijgt en het ook mogelijk maakt om de eigen pagina en place samen te voegen tot één pagina.

#6 Online – niet sprekende afbeelding bij een link

Je schrijft over een onderwerp en wilt graag dat deze bij delen opvalt bij anderen, gelezen wordt en hopelijk verder gedeeld gaat worden. Tekst en een goede titel is belangrijk maar wil je dat de link gaat opvallen is een passende goede afbeelding bij de link ook noodzakelijk. En daar gaan veel sites de mist mee in. Zeker als je het over zaken als ‘merkidentiteit’ hebt zoals in onderstaande link.

In een volgend artikel meer voorbeelden hiervan en uitleg hoe je dit kunt voorkomen!

– Dit artikel is later nog in het Engels gepubliceerd op Leaderswest

Rene Schipper

Oprichter, online marketeer en social media expert bij Fidene
Leest, denkt, schrijft en spreekt over social media en online marketing, geeft advies en opleiding voor ondernemers met als doel resultaat te behalen.

Bezoek de website
Bekijk alle artikelen

Gerelateerde artikelen

Dubbele (dat is 2x…) Social Media en Online Inspiratie (bijna) Vijf jaar geleden... starte ik Fidene en heb ik voor het eerst een Social Media Inspiratie avond georganiseerd welke ik door het succes (en ...
11 Tips voor effectieve inzet van social media Heldere tips om je verder op weg te helpen met het communiceren via social media. Waardevol en bruikbaar voor jou? Laat het ook anderen weten en de...
Het online imago probleem van (de nieuwste) Blokker Eén van de meest interessantste vragen die mij elke keer weer blijft bezig houden bij het zien van updates op social media van een bedrijf is; 'wat do...
De presentaties van de Fidene Inspiratie Sessie 2015 Vanaf het begin van Fidene, bijna 5 jaar geleden organiseerde ik elk kwartaal een inspiratie sessie om klanten en geïnteresseerden op de hoogte te br...

Comments

comments