Hoe word je lokaal vindbaar op Google?

Lokaal gevonden worden op Google

Steeds meer mensen die op zoek zijn naar een dienst of bedrijf voegen bij hun zoekopdracht in Google een plaatsnaam toe. We noemen dit ook wel “local search”. Na zo’n zoekopdracht verschijnt er vaak een kaartje in Google dat aangeeft waar de bedrijven die jij zoekt zich bevinden.

Als ondernemer met een lokaal bedrijf wil je natuurlijk goed gevonden worden. En het liefst zo hoog mogelijk in Google staan. Maar hoe zorg je er voor dat je tussen deze lokale zoekresultaten getoond wordt?

Lokaal zoeken in Google

Google Mijn Bedrijf

De lokale resultaten die getoond worden in Google zijn gekoppeld aan de bedrijfsvermelding van Google Mijn Bedrijf. Voorheen werd er ook gesproken over Google Places, Google zakelijk of Google+ lokaal, maar hiermee wordt allemaal hetzelfde bedoeld: de bedrijfsvermelding van Google. Het aanvragen van Google Mijn Bedrijf is geheel kosteloos, het enige wat je nodig hebt is een Gmail account.

Vind jouw bedrijfsvermelding

Voor bestaande bedrijven is er aan de hand van de gegevens die bekend zijn bij de Kamer van Koophandel vaak al een pagina aangemaakt door Google. Om je bedrijfsvermelding te vinden ga je naar Google Mijn Bedrijf (link: http://www.google.com/business/ en klik je op de button “Uw bedrijf op Google”.

Google mijn bedrijf

Zie je geen resultaten die overeenkomen met jouw bedrijf?

Kies dan voor de optie “Laat me de volledige bedrijfsgegevens opgeven” en volg de instructies.

Zie je wel een resultaat van jouw bedrijf? Dan is er al een lokale bedrijfsvermelding van jouw bedrijf en is het zaak om deze pagina te verifiëren zodat je hem ook kunt bewerken.

Google bedrijfsvermelding verifiëren

Klik op de vermelding die overeenkomt met jouw bedrijfsgegevens.

Google wil wel zeker weten dat je inderdaad de eigenaar bent van het bedrijf. Geef aan dat je bevoegd bent om het bedrijf te beheren en ga akkoord met de servicevoorwaarden. Er wordt vervolgens een briefkaart met pincode naar het vestigingsadres van je bedrijf gestuurd. Deze pincode heb je nodig om de Google bedrijfsvermelding te kunnen verifiëren.

Telefonisch verifiëren

In sommige gevallen krijg je ook de optie om de bedrijfspagina per telefoon te verifiëren. Je wordt dan gebeld op het vaste nummer van je bedrijf. Als je in de gelegenheid bent om het telefoontje te beantwoorden, kies dan voor deze optie. De pincode wordt dan telefonisch doorgegeven waardoor je de bedrijfsvermelding direct kunt verifiëren.

Sinds kort is het bij bepaalde categorieën mogelijk dat de bedrijfsvermelding zonder pincode kan worden goedgekeurd. Hiervoor is het wel noodzakelijk dat de website al geverifieerd is bij Google Webmastertools met hetzelfde e-mailadres als waarmee je bent ingelogd bij de Google bedrijfspagina.

Beheerdersrechten aanvragen

Als de pagina al door een collega is geverifieerd krijg je een melding dat iemand anders de vermelding al geverifieerd heeft. Je kunt dan via die melding de beheerdersrechten van de pagina aanvragen. Gelukkig is dit proces flink verbeterd want het was voorheen een behoorlijke uitdaging om de eigenaar van een al geverifieerde bedrijfsvermelding te achterhalen.

Bedrijfsvermelding inrichten

Als je vermelding eenmaal geverifieerd is kun je de pagina bewerken en de volgende onderdelen toevoegen:

  • logo;
  • foto’s;
  • openingstijden;
  • een introductie over je bedrijf;
  • categorie(en).

Vul bij de verschillende onderdelen zoveel mogelijk relevante informatie in. Doe dit natuurgetrouw en overdrijf niet met zoekwoorden. De pagina wordt nog beoordeeld door Google, dus hou je aan de spelregels.

Vindkracht9 Internet MarketingVergeet niet om de juiste categorieën voor je bedrijfspagina te selecteren. Deze categorieën zijn van invloed op de lokale vindbaarheid, waarbij de eerste categorie het belangrijkst is. Kies de categorie die het dichtst in de buurt komt van wat je bedrijf te bieden heeft. Soms is dit lastig, want de categorieën die Google hanteert zijn niet oneindig.

Tip! Stimuleer je klanten om recensies te plaatsen op je bedrijfspagina. Bij voldoende reviews verschijnen er gele sterren bij je vermelding waardoor de vermelding meer opvalt.

De bedrijfsvermelding is tegelijkertijd een lokale Google+ pagina. Met deze pagina kun je dus ook updates plaatsen, acties onder de aandacht brengen, mensen of andere pagina’s aan je kringen toevoegen enz.
Werk aan de winkel dus!

Met deze instructies heb je de eerste stappen gezet om je lokale vindbaarheid te verbeteren.

Gerelateerde artikelen

Google, Google en nog meer Google Sinds de introductie van Google Plus als nieuw sociaal netwerk hoor je veel over het gebruik van dit netwerk en ik krijg daar ook regelmatig vragen ...
GooglePlus, inzichten in een nieuw social netwerk deel 2 Sinds de introductie zijn er volgens cijfers zo'n 25-40 miljoen mensen die GooglePlus nu gebruiken. Nog geen vergelijking met de 750 miljoen leden va...
Google+ de toekomst? Welke indruk geeft Google+ op mij na een week van rondkijken, proberen en lezen? Waar moet het nieuwe sociale netwerk van Google geplaatst worden? Ho...
Lokaal zoeken op Facebook naar de beste bedrijven Onaangekondigd door Facebook werd afgelopen week plotseling een nieuwe dienst bekend; zoeken naar lokale bedrijven op categorie/werkzaamheden met Fa...

Comments

comments