Google+ de toekomst?

Google Plus de toekomst
Welke indruk geeft Google+ op mij na een week van rondkijken, proberen en lezen? Waar moet het nieuwe sociale netwerk van Google geplaatst worden? Hoe groot gaat het worden en hoe snel gaat dit proces? Op deze laatste vraag kan ik gelukkig geen antwoord op geven, niemand volgens mij. Wel zal ik vertellen wat het is en hoe het voelt…

Het krijgen van de uitnodiging

Meer dan een week maak ik nu gebruik van Google+, toen nog via een achterdeurtje (al dan niet bewust van Google). Via Twitter had ik al het nodige gelezen over de aanpak van Google en het is duidelijk dat Google er een ‘big buzz’ van wil maken. Iedereen moet het over Google+ hebben en iedereen moet hunkeren naar een uitnodiging. En als je de uitnodiging hebt gekregen van iemand lees je meteen veel berichten over hoe uniek het wel niet is dat jij wel toegang hebt… samen met 10 miljoen anderen in de wereld. Een erg groot aantal voor een eerste week in ieder geval, hoopgevend voor Google. In Nederland moeten er volgens de laatste cijfers tussen de 3000 en 5000 mensen zijn toegelaten maar Google geeft hierover geen officiële cijfers. Sinds het begin van deze week kan iedereen die ‘binnen’ is andere mensen uitnodigen. Het begint dus langzaam wat gezelliger te worden.

Gevoel

Google+ is geheel in html5 geschreven wat terug komt in de mooie en nette menu structuur. Met de muis over een knop gaan en het menu komt al tevoorschijn. Werkt erg prettig en geeft mij een gevoel van rust, minder hoeven te klikken.

Op dit moment ziet alles er nog overzichtelijk uit, wat volgens mij ook komt doordat er nog geen reclame getoond wordt. Dit zal ongetwijfeld snel anders worden verwacht ik en wat dat gaat doen voor de look-and-feel kan niemand nog zeggen. Als je de schermen voor je hebt werkt het prettig en kunnen alle functie makkelijk bediend worden; alle menu’s zitten volgens mij op de juiste plaats.

Het sociale netwerk

Hoe kom je aan vrienden/volgers binnen Google+? Dit is een punt waar het systeem zeker anders is dan Facebook en Twitter; het zit er eigenlijk precies tussen in. In Twitter kan iedereen elkaar volgen en worden berichten in één grote bak gezet (de timeline). In Facebook moet je een uitnodiging versturen om iemand als vriend toe te voegen. In Google+ kun je iedereen volgen maar bepaalt de zender daarna wat diegene mag lezen door de persoon in een kring te plaatsen en daarna bij het versturen van een bericht te bepalen wie dit mag lezen (selectie kringen of openbaar).

Delen en nog eens delen

Kennis en informatie delen is de toekomst en heel sterk aanwezig in sociale netwerken natuurlijk. De kracht van social media zit vooral in het elkaar sterker maken door te delen en te geven. Dit delen komt in Google+ sterk terug… alles is te delen, opnieuw te delen, openbaar te delen. Soms zie je berichten twee keer omdat deze opnieuw gedeeld zijn door personen maar die berichten kun je eenvoudig weg halen. Wil je dat een bericht van jou niet verder wordt gedeeld? Geen probleem, die functie is aanwezig en in combinatie met de kringen waarmee je een bericht deelt kun je in de gaten houden wat je deelt en wie reageert.

Waarom moet ik overstappen?

Die vraag heb ik mezelf telkens gesteld… en nog geen goed antwoord gevonden. Waaraan moet een nieuw social netwerk voldoen om ervoor te zorgen dat veel mensen overstappen?

  1. de buzz… als iedereen gaat… ga ik ook!
  2. eenvoudig en overzichtelijk
  3. meerwaarde hebben op anderen

Punt 1 zal wel goed worden verzorgd door Google. Punt 2 is al ingevuld en zal eerst zeker zo blijven ook kijkend naar de andere producten. Punt 3 is lastig te beantwoorden en voor iedereen ook verschillend. Op dit moment zijn vooral de early-adaptors actief binnen Google+ en er zullen ook nog wel de nodige aanpassingen en mogelijk extra’s komen binnen het systeem.

Wanneer is Google+ een succes?

De verwachtingen van Google zijn niet bekend gemaakt maar het doel zal ongetwijfeld zijn om de rol van Facebook als het social netwerk wereldwijd over te nemen. Qua gebruik en marketing moet dit Google+ zeker gaan lukken, daar heeft het alle potentie voor. Voorlopig zijn er wel een aantal punten die in het nadeel spreken van Google+ om dit voor elkaar te krijgen. Als eerste de minimum leeftijdsgrens van 18 jaar waardoor de jongeren zich niet direct kunnen aanmelden en de eerste sociale (netwerk) stappen op Facebook blijven zetten. Het tweede punt zijn games… Facebook is hier erg groot in en er zijn miljoenen gebruikers over de hele wereld die games spelen via Facebook of hier indirect (rewards) gebruik van maken. Een verslaafde groep die moeilijk over te halen zal zijn om naar Google+ over te stappen. In Nederland heeft Google+ het nadeel dat Facebook pas dit jaar echt booming is geworden. Een maand geleden is net het nieuws bekend geworden dat Facebook meer actieve gebruikers heeft dan Hyves en deze mensen zullen niet heel snel nog een keer overstappen naar een ander netwerk, de drempel zal iets hoger worden.

De potentie is er zeker, ziet er allemaal geweldig uit en het werkt goed en simpel, nu zal het afwachten worden wie er mee gaat…

Eindoordeel

Voorlopig nog geen eindoordeel over Google+. Ik ben enthousiast over de integratie en werking maar volledig overtuigd van de meerwaarde ben ik nog niet. Het zal wachten worden op de echte vrijgave en de mogelijkheid voor bedrijven om een pagina te krijgen om iets van een oordeel te vormen. Update 2 gaat dus volgen…

Als je ook wilt kijken en alvast gebruik maken van Google+ kan dat, stuur je mailadres naar me toe en zorg dat je een uitnodiging krijgt. Heb je al een account in Google+, zoek mijn profiel op en reageer.

Rene Schipper

Oprichter, online marketeer en social media expert bij Fidene
Leest, denkt, schrijft en spreekt over social media en online marketing, geeft advies en opleiding voor ondernemers met als doel resultaat te behalen.

Bezoek de website
Bekijk alle artikelen

Comments

comments