Een foto bij zoekresultaten; Google Authorship

Google authorship - een foto bij je zoekresultaten

Waarom zie ik foto’s van personen in de zoekresultaten van Google? Wat is de waarde van deze extra toevoeging, waarom doet Google dit en… hoe kun je dit zelf regelen? Antwoorden en wat extra’s.

UPDATE : Sinds 4 augustus 2014 zijn auteur statistieken in de Google Webmaster tool niet meer beschikbaar.

Betrouwbare zoekresultaten met relevantie

Betrouwbare zoekresultaten bij een zoekopdracht; zo is Google groot geworden. Door de enorme groei van sites en content op het internet is het steeds lastiger in te schatten of zichtbare informatie betrouwbaar is. En dat probeert Google weer verder vorm te geven met Google Authorship; een foto van de auteur bij een getoonde link.

De sociale waarde verwerkt in zoekresultaten

Google ziet ook dat de waarde van social media steeds groter wordt en dat antwoorden op vragen die via social media gesteld zijn als betrouwbaarder worden gekenmerkt dan antwoorden van een bron die onbekend is. Uitgangspunt van Google is ook dat men betrouwbare antwoorden wil geven op alle vragen. Om dit te kunnen doen moeten antwoorden via de zoekresultaten specifieker gebracht worden.
Eén van de maatregelen die genomen zijn is het zoeken op lokale resultaten. Zoek op een ‘bakker Apeldoorn’ en je krijgt in de resultaten bakkers uit Apeldoorn en geen bakkers uit Rotterdam; relevantie van de zoekresultaten.

De foto als herkenning in de resultaten

Een foto van een persoon die je kent, persoonlijk of via social media, bij de zoekresultaten verhoogt de relevantie van de link en zorgt dus voor meer betrouwbaarheid en een hogere CTR (Click Trough Rate, de verhouding van het aantal klikken op een getoond bericht).

Wat moet je doen voor deze koppeling van foto en zoekresultaten?

Om je foto zichtbaar te krijgen in de zoekresultaten moet je de volgende stappen doorlopen:

  1. Je maakt een Google+ profiel aan als persoon
  2. Je koppelt het artikel of blog aan je Google+ profiel door de toevoeging rel=author te koppelen aan je Google+ profiel middels een link “<a href=”[profile_url]?rel=author”>Google</a>“.
  3. Op je Google+ profiel deze informatie koppelen via een mail adres of bij de links in je profiel ( via http://plus.google.com/me/about/edit) de site te koppelen waaraan jij bijdrager bent.

Meer informatie en naslag is te vinden op de support pagina van Google.

Als je bovenstaande handelingen hebt uitgevoerd kun je de gegevens testen via de Google Webmaster Richsnippet tool.

Voordelen voor het gebruik van authorship via Google+

Goed voor auteurs:

  • Bekijk analysegegevens voor uw inhoud op Google Zoeken
  • Onderscheid en valideer uw inhoud in zoekresultaten
  • Genereer meer volgers op Google+
  • Help lezers bij het vinden van uw andere inhoud op internet

Goed voor internet

  • Help gebruikers om hoogwaardige inhoud op internet te vinden
  • Geef gebruikers de mogelijkheid via Google+ rechtstreeks te communiceren met auteurs van inhoud

Extra voordelen voor (gast) bloggers

Als blogger op meerdere sites is het hiermee mogelijk aan te geven dat jij de persoon bent die deze informatie hebt geschreven en deze waarde ook weer meeneemt naar andere (eigen) sites.

Als (gast)blogger zijn ook de statistieken voor je eigen artikelen inzichtelijk via de Google Webmaster Tool. Als jij je hier hebt aangemeld met je Google+ profiel zijn statistieken zichtbaar via het menu ‘Labs’. Je gaat daar naar ‘auteursstatistieken’ en je ziet alle artikelen met gegevens.

Rene Schipper

Oprichter, online marketeer en social media expert bij Fidene
Leest, denkt, schrijft en spreekt over social media en online marketing, geeft advies en opleiding voor ondernemers met als doel resultaat te behalen.

Bezoek de website
Bekijk alle artikelen

Comments

comments