artikele facebook vaker laten delen

Zo worden je artikelen vaker (en beter) gedeeld op Facebook

Delen en gedeeld worden op Facebook; wat moet je doen om de meeste betrokkenheid te krijgen met je artikelen en hoe kun je zorgen dat je artikelen vaker gedeeld worden op Facebook.

1.    Toegang van Facebook Crawler

Facebook bekijkt en leest de inhoud van je site (dat is crawlen) en genereert op basis van de resultaten. De Facebook crawler wordt geactiveerd als iemand de url van de site deelt op Facebook of een commentaar of like geeft op de website via de Facebook plugin. Als de informatie op de website niet verborgen is maar openbaar beschikbaar zal de Facebook Crawler geen probleeem hebben om deze informatie te verkrijgen.

Normaal gesproken hoeft een beheerder van een website hier geen extra handelingen voor te verrichten als de informatie beschikbaar is. Als de informatie niet openbaar beschikbaar is zijn er mogelijkheden voor ‘IP whitelisting’ en ‘user agent whitelisting’.

2.    Gebruik correcte Open Graph tags

Open Graph tags zijn ingesloten codes in de html van de website en zorgen ervoor dat de Facebook Crawler goede voorbeelden en informatie kan geven op het moment dat de url gedeeld wordt op Facebook.

Goed gebruikte Open Graph tags zorgen er voor dat een gedeelde link op Facebook de informatie bevat die jij wilt! De volgende informatie kan in tags worden mee gegeven aan een link:

og:titleDe titel van het artikel zonder toevoeging van enige merk of bedrijfsinformatie.
og:site_nameDe naam van de site. Niet de url maar de naam.
og:urlDe url is het unieke item van elk artikel en is het id van de tag. Deze url moet overeenkomen met de url van het artikel en geen variabelen bevatten.
og:descriptionEen gedetailleerde beschrijving van het artikel, gemiddeld ongeveer twee zinnen. Deze beschrijving is optioneel maar kan de rating van de link verbeteren waardoor deze beter gelezen en gedeeld wordt.
og:imageDe afbeelding die bij de link hoort en ook geplaatst zal worden bij de link. Voor optimale zichtbaarheid en waardering is een afbeelding met de grootte van 1200×630 pixels gewenst.
fb:app_idDe unieke id welke Facebook de identiteit van de site verteld. Deze app_id is cruciaal in de werking van Facebook Insights.

 

Er zijn nog een aantal optionele Open Graph tags die geïmplementeerd kunnen worden op een site;

og:typeDeze tag geeft de soort artikel aan. Verschillende soorten content zullen op een verschillende manier worden weer gegeven in het nieuwsoverzicht van Facebook.
og:localeDe locatie van de site (bron).
article:authorDeze tag verwijst naar de auteur van het artikel. Deze tag kan een Facebook profiel zijn of een Facebook pagina. De kans bestaat (afhankelijk van inhoud, populariteit, tijd en tags) dat Facebook de mogelijkheid geeft om de auteur te volgen via de follow knop.
article:publisherDeze tag linked naar de uitgever van het artikel. Deze tag moet een Facebook pagina zijn en als deze wordt getoond in het nieuwsoverzicht kan Facebook de mogelijkheid geven om de uitgever te volgen via de ‘like’ knop.

Hoe deze tags op de eigen site (en die van anderen) staan vermeld kun je controleren via de Facebook Debug Tool die ook in punt 5 verder besproken wordt.

3.    Gebruik afbeeldingen van tenminste 1200×628 pixels bij een artikel

Voor het beste resultaat met een link op Facebook moet je zorgen voor afbeeldingen bij een link met een resolutie van 1200 x 628 pixels. Gebruik altijd afbeeldingen in de verhouding van 1,91:1 die groot genoeg zijn om zeker te zijn dat update getoond wordt met de grote afbeelding bij een link. Zie de onderstaande verschillen in de update:

Facebook update met link waarbij afbeelding te kleine formaten heeft:

Facebook update met link waarbij afbeelding de juiste formaten heeft:

Facebook update waarbij afbeelding de juiste formaten heeft

Het blijkt ook weer hieruit dat het gebruik van de het juiste formaat afbeeldingen op Facebook belangrijk is.

4.    Gebruik de Open Graph Debug Tool

Facebook heeft een zeer eenvoudige tool om te kijken hoe het met je Open Graph tags gesteld is en hoe de link door Facebook gezien wordt en wat je moet wijzigingen. De debug tool laat tevens zien welke verbeteringen er gemaakt kunnen worden en hoe ernstig deze zijn.

De url van het artikel moet ingelezen worden door de Facebook Debug Tool en je ziet bijna direct de resultaten in je scherm.

Facebook debug informatie

5.    Zorg dat auteurs van het artikel te ‘volgen’ zijn.

Met de knop ‘volgen’ of  ‘follow’ is het mogelijk om anderen te volgen en alleen de openbare updates van die persoon te zien. Persoonlijke updates kunnen op deze manier behouden blijven voor echte vrienden, familie of kennissen. De volg knop is een simpele en effectieve manier om te connecten met anderen op basis van interesse.

Facebook volgen

Starten met volgen:

  • Activeer ‘volg’ op Facebook – Ga naar settings, kies voor ‘volgers’, activeer het vinkje en laat je volgen
  • Controleer je tijdlijn – Wees er zeker van dat je openbare updates er professioneel uit zien en dat je weet welke openbare info beschikbaar is
  • Volg – volg andere autuers op basis van je eigen interesse
  • Update – Plaats interessante updates voor je volgers en natuurlijk de updates waarvan jij de auteur van bent.
  • Authenticiteit – Plaats op je eigen manier, wees jezelf en wees eerlijk!

EDIT: De combinatie van een te volgen profiel en de ‘author tag’ heeft begin juli 2015 een extra dimensie gekregen, het profiel (of pagina) van een auteur wordt getoond bij het delen van een artikel op Facebook.

6.    Leer wat anderen willen delen en lezen

Goede content is belangrijk maar het is zeker niet het enige wat belangrijk is als je content op je blog of site plaatst.

Facebook insights voor beter delen

 

Analyseer de successen van gedeelde updates op je Facebook pagina via Insights en Insights van je website. Je kunt met het bereik en interactie van de verschillende updates, de analyse over de mensen die je pagina leuk vinden en de interactie aan gaan via de updates veel te weten komen over welke verhalen in de toekomst ook succes hebben.

Conclusie

Zorg dat de site goed bereikbaar is voor Facebook en dat de artikelen de juiste Open Graph tags bevatten zodat deze artikelen beter gedeeld worden. Facebook waardeert het ook dat content goed beschikbaar is met de juiste informatie; gedeelde item’s op Facebook zullen beter en vaker getoond worden dan updates met een slechte afbeelding of informatie.

Rene Schipper

Oprichter, online marketeer en social media expert bij Fidene
Leest, denkt, schrijft en spreekt over social media en online marketing, geeft advies en opleiding voor ondernemers met als doel resultaat te behalen.

Bezoek de website
Bekijk alle artikelen

Gerelateerde artikelen

Verkeerde foto en tekst op Facebook bij een website link? Je plaatst een link (van je eigen website) op Facebook (of op Linkedin, Google+ of Twitter), je ziet Facebook even zoeken en ziet een foto en/of tekst...
Link aanpassen op Facebook; instellen Facebook Domain Verification Rond de zomer van 2017 kwam de aankondiging van Facebook om het bewerken van informatie (afbeelding en tekst) bij het plaatsen van een link op een Fac...
De afmetingen en klikbaar maken van de Facebook omslagfoto De Facebook omslagfoto (of coverafbeelding) gebruik je om te laten zien wat je met je Facebook pagina doet of je kunt deze gebruiken voor een bijzond...
De ideale afmetingen voor een afbeelding op Facebook Waar moet je rekening mee houden bij het plaatsen van een afbeelding? De plekken waar je update met afbeelding te zien is zijn:Nieuwsoverzicht des...

Comments

comments