Wat is Facebook Graph Search en wat doet het?

Facebook Graph Search wat is het

Facebook introduceert een nieuwe manier van zoeken binnen Facebook; Graph Search.

Op 15 januari is de aankondiging geweest van deze nieuwe zoekdienst welke eerst in beta vorm voor een beperkte groep Facebook gebruikers beschikbaar is. Is het wel een toevoeging op hoe we nu zoeken?

 

De drie peilers van Facebook

Tijdens de aankondiging van Graph Search spreekt Mark Zuckerberg over de derde peiler van Facebook , naast de andere reeds bestaande peilers; het nieuwsoverzicht en de tijdlijn. Voor Facebook dus echt een belangrijke stap. “Onze missie is om de wereld meer open en verbonden te maken” gaf Mark tijdens de presentatie nogmaals aan. De drie peilers zijn hulpmiddelen om het levensverhaal van de mensen in kaart te brengen.

 

Facebook Graph Search een concurrent voor Google Search?

Bij de presentatie van Graph Search is duidelijk aangegeven dat Facebook niet de concurrentie met Google Search aan zal gaan. Er zal geen index van het internet gemaakt worden. Bij zoekopdrachten die niet binnen Facebook te vinden zijn worden gebruikers door gestuurd naar Bing, de zoekmachine van Microsoft waarmee Facebook een overeenkomst heeft gesloten.

 

Hoe werkt Graph Search?

Facebook Graph Search heb je de mogelijkheid om te zoeken wat vrienden leuk vinden. Je hoeft niet alle vrienden langs te gaan om te kijken wie een bepaalde pagina liked; één enkele zoekopdracht is genoeg. Ook openbaar zoeken naar openbare resultaten is mogelijk; wie in Amsterdam vinden de pagina van de HEMA leuk en vinden een bepaald restaurant leuk? Dergelijke vragen kunnen veel zeggen over personen maar zeker over merken en bedrijven. In de video meer hoe Graph Search werkt.

[youtube id=”SD951tHz38g” width=”600″ height=”350″ autoplay=”no” api_params=”” class=””]

 

Privacy

Bij het bekend maken van Graph Search heeft Facebook veel aandacht gegeven aan de privacy van de gebruikers. Facebook zegt dat deze absoluut niet in het geding is en dat dezelfde privacy instellingen en gegevens van je updates worden overgenomen. Wel zaak om zelf eens goed te kijken (opnieuw) naar wat anderen zien op je tijdlijn, zowel vrienden als openbaar.

 

Toegang tot Graph Search

Op dit moment krijg je alleen toegang tot Facebook Graph Search met je taalinstellingen op English/US. Als je dit wijzigt in je instellingen heb je meteen de mogelijkheid om te zoeken met Graph Search.

Wat gaat Graph Search brengen

Graph Search zal een nieuwe verdieping betekenen voor de gegevens van Facebook. De potentie voor bedrijven is zeer groot doordat er heel specifiek gezocht kan worden en fans/klanten beter bekeken kunnen worden (in interesses). Het zal zeker van groot belang worden om de juiste fans te betrekken bij je Facebook pagina om ook daarmee de juiste gegevens te krijgen. De relevantie van updates zal hierdoor ook belangrijker worden… nog belangrijker!

Rene Schipper

Oprichter, online marketeer en social media expert bij Fidene
Leest, denkt, schrijft en spreekt over social media en online marketing, geeft advies en opleiding voor ondernemers met als doel resultaat te behalen.

Bezoek de website
Bekijk alle artikelen

Comments

comments