Wat is Facebook Edgerank en hoe werkt deze formule

zo werkt de Facebook Edgerank

Veel personen en bedrijven met een Facebook profiel of pagina verwachten dat elke update gezien wordt door alle vrienden of personen die een pagina leuk vinden. Niet dus… Facebook hiervoor een ranking die kijkt naar relevantie.

Facebook EdgeRank; niet iedereen ziet elke update

Facebook noemt de updates en interacties Facebook ‘edges’, denk hierbij aan; een statusupdate, een foto, een video, het geven van commentaar, het geven van een vind-ik-leuk, een check-in of het plaatsen van een evenement. Bijna elke Facebook gebruiker ziet zijn aantal vrienden steeds groeien en ook het aantal likes van pagina’s groeit door.

Als je alle berichten van iedere persoon en pagina in je nieuwsoverzicht zou krijgen kan dit voor sommigen wel eens veel worden, zoveel dat die persoon zich gaat irriteren aan Facebook… en dat wil Facebook voorkomen. Facebook probeert het nieuwsoverzicht of newsfeed relevant te houden voor elke gebruiker en heeft hier de Facebook Edgerank voor bedacht. Je krijgt een selectie van alle updates te zien van je vrienden en pagina’s die je leuk vindt op basis van de EdgeRank.

 

De EdgeRank formule

De EdgeRank formule die bepaalt wat we wanneer zien in het nieuwsoverzicht bestaat uit drie elementen; affiniteit, gewicht en tijd (verval in tijd).

Affiniteit is een score die is gebaseerd op de betrokkenheid van jou met een andere Facebook gebruiker. Alles telt hierin mee; het bekijken van foto’s van deze persoon, bekijken van het profiel, het reageren op statusupdates, het leuk vinden van updates, reacties en foto’s van deze persoon, enzovoort.

Ook indirecte betrokkenheid telt mee in de affiniteit; als vijf vrienden een bepaalde status update van een gemeenschappelijke vriend leuk vinden dan is de kans dat jij deze update ziet in het nieuwsoverzicht ook groter.

Deze score is niet vice-versa; als jij zelf iemands foto’s of profiel vaak bekijkt, betekent dat niet dat deze score van die ander ook omhoog gaat. De andere gebruiker zal daar zelf actie voor moeten ondernemen.

 

Gewicht is een score die is gebaseerd op de waarde van de content. Deze score is het meest onduidelijk van alle scores en ook Facebook zelf doet hier geen uitspraken over. Heeft een foto of video een hogere factor voor deze score gewicht of tellen alle vind-ik-leuks en commentaren als gewicht? Over het algemeen krijgen foto’s/plaatjes meer vind-ik-leuks dan updates met alleen tekst maar wat de kip is en wat het ei is onbekend.

 

Tijd is een score die is gebaseerd op de ‘doorlooptijd’ van een update. Nieuwe updates (over het zelfde onderwerp van verschillende personen of pagina’s) krijgen een hogere score en maken een grotere kans om in het nieuwsoverzicht terecht te komen. Deze score heeft als functie om het nieuwsoverzicht in ieder geval altijd anders te tonen, ook erg populaire (veel reacties en vind-ik-leuks) update zal na verloop van tijd een dusdanige lage score voor tijd hebben dat deze niet meer zichtbaar is in het nieuwsoverzicht.

 

De gevolgen van EdgeRank in het nieuwsoverzicht

Het nieuwsoverzicht ziet er voor iedereen anders uit! Ook als twee vrienden exact dezelfde vrienden hebben en dezelfde pagina’s leuk vinden ziet het nieuwsoverzicht er anders uit.

 

Conclusie en gevolgen voor een Facebook pagina

De waarden van de Facebook EdgeRank formule zijn zeker iets om rekening mee te houden bij het plaatsen van updates voor een pagina maar het is ook wel weer logisch en eenvoudig. Als pagina wil je graag een zo groot mogelijk bereik hebben en je wilt door interactie met je ‘fans’ meer te weten komen over deze fans en de mening over de producten en diensten graag horen.
Als je voor een pagina relevante content biedt, waarmee je waarde geeft aan je fans en prettig te lezen is, zul je dit terug krijgen in het bereik en je EdgeRank. Een goede contentstrategie blijft belangrijk voor het opbouwen en behouden van fans op de facebook pagina. Door bij het plaatsen van updates rekening te houden met de EdgeRank (relevantie, betrokkenheid, soort update en tijd) kun je bouwen aan een mooie pagina met betrokken fans.

Rene Schipper

Oprichter, online marketeer en social media expert bij Fidene
Leest, denkt, schrijft en spreekt over social media en online marketing, geeft advies en opleiding voor ondernemers met als doel resultaat te behalen.

Bezoek de website
Bekijk alle artikelen

Gerelateerde artikelen

Bereik van berichten op Facebook pagina opnieuw aangepast Het bereik van je Facebook berichten van je pagina wordt bepaald door de verschillende factoren van de Facebook EdgeRank. Alle factoren die je ook t...
De eerste likes voor je Facebook pagina Optreden zonder publiek is niet leuk, updates plaatsen op een pagina zonder likes ook niet. Maar hoe kom je aan die eerste likes?Voordat je andere...
Facebook updates plaatsen in meerdere talen Voor veel Facebook pagina's met fans in meerdere landen of fans die verschillende talen spreken was het altijd lastig om goede updates te plaatsen z...
Hoe kan ik mijn likes / fans van mijn Facebook pagina zien? Je ziet dat de like teller van je pagina weer is gestegen en je wilt toch graag zien wie die laatste liker was... maar je kunt dit niet meer zien in...

Comments

comments