verkeerde afbeelding en tekst bij facebook link

Verkeerde foto en tekst op Facebook bij een website link?

Je plaatst een link (van je eigen website) op Facebook (of op Linkedin, Google+ of Twitter), je ziet Facebook even zoeken en ziet een foto en/of tekst bij de link die jij helemaal niet wil… en de afbeelding die jij graag wil zien is niet beschikbaar… herkenbaar?

Waar ligt dit aan en belangrijker; hoe los je dit op?

Een link plaatsen op Facebook; de verschillen tussen een profiel en een pagina

Eerst wat uitsluitingen en uitleg hoe het proces van delen op Facebook werkt. Het delen van een link werkt op Facebook anders hetzelfde in een update op een pagina dan bij het delen via een persoonlijk profiel. Als je een link (via kopiƫren en plakken) in een update van Facebook plaatst op een persoonlijk Facebook profiel dan kun je de link NIET meer aanpassen, je kunt geen afbeelding selecteren of tekst aanpassen.

Bij een update op een Facebook pagina kun je afbeelding, headline tekst en link tekst nog aanpassen als je deze gaat plaatsen. Na het plaatsen niet meer!

UPDATE : Sinds augustus 2017 heeft Facebook de mogelijkheid om een geplaatste link op een pagina aan te passen qua tekst en afbeelding verwijderd. Dit om spam en fake nieuws verspreiding op Facebook tegen te gaan. Door dat je voorheen de afbeelding en de tekst geheel kon aanpassen was het ook mogelijk om misleidende foto’s en teksten te plaatsen om zo het klik-gedrag van mensen op Facebook te beinvloeden. Met het uitzetten van deze mogelijkheid is dat verleden tijd maar beperkt ook tegelijkertijd wel de mogelijkheden die jij als pagina beheerder hebt.

Voor media bedrijven zijn er speciale opties om een link toch te kunnen aanpassen, hiervoor heb je specifieke toestemming nodig van Facebook.

Des te belangrijker is de onderstaande informatie geworden! Jij kunt voor je website zelf zorgen dat alle goede afbeeldingen en teksten geladen worden op het moment dat iemand een link van je site deelt op Facebook.

Een belangrijk gegeven natuurlijk want als jij goede content op je site schrijft wil je graag dat deze uiteindelijk ook via persoonlijke profielen door anderen gedeeld gaat worden.

Als iemand (een persoon) de moeite doet om je blogartikel te delen en er zit een slechte afbeelding en slechte beschrijving bij… denk jij dat het artikel uiteindelijk veel geklikt en gelezen gaat worden?

Handmatig of automatisch (met een tool) plaatsen van een Facebook update?

Er zijn veel tools om automatisch updates op Facebook te plaatsen of om deze direct bij publiceren op een site te posten op Facebook. Voor een CMS systeem als WordPress of Joomla zijn er veel plug-ins te vinden die dit kunnen regelen voor je maar is het ook handig?

Als je echt wilt ‘scoren’ met Facebook updates dan moet de update echt goed zijn. En wil je zeker zijn van een echt goede Facebook update dan moet je deze handmatig plaatsen. Alleen dan heb je volledig controle hoe de update er uit komt te zien in de tijdlijn van je fans!

Los nog van het feit dat updates geplaatst via een tool of applicatie minder bereik krijgen is de controle de belangrijkste factor.

Wat gebeurt er tijdens het plaatsen van een link op Facebook?

Je plaatst een link (want handmatig plaatsen) in het update venster van je Facebook pagina via kopieren en plakken. Je ziet meteen dat Facebook even moet zoeken… crawlen heet dat. Facebook zoekt de juiste gegevens van het artikel op om deze zichtbaar te maken op Facebook. Dit doet Facebook door de Open Graph meta tags op te halen. Enkele van deze Open Graph tags zijn:

  • Soort content (artikel of pagina)
  • Taal van het artikel
  • Uitgever / publisher
  • Auteur / author
  • Tijd van publiceren en bewerken van het artikel
  • Titel
  • Beschrijving van het artikel (meta omschrijving)
  • Afbeelding

Jij krijgt geen goede afbeelding of foto bij het delen op Facebook?

De afbeelding voor een gedeelde link haalt Facebook dus in eerste instantie uit de Open Graph tags maar wat is de complete volgorde van de selectie van een afbeelding bij een link op Facebook?

  • Afbeelding gespecificeerd in Open Graph tags mits in de juiste afmetingen
  • Een willekeurige afbeelding op de site met de juiste afmetingen
  • Een willekeurige afbeelding op de site
  • Geen afbeelding…

Wil je een beetje opvallen (en wil je clicks krijgen) tussen alle andere updates op Facebook dan is een afbeelding dus wenselijk en het liefst nog een goede afbeelding! Ik zal je uitleggen hoe je dat kunt regelen…

De afmetingen en andere eisen voor een optimale afbeelding/foto bij een link op Facebook

Een afmetingen bij een gedeelde link op Facebook moet minimaal 600 x 314 pixels groot zijn maar bij voorkeur twee keer zo groot: 1200 x 628 pixels.

Elke afbeelding groter dan 600 x 314 pixels in dezelfde verhouding mag natuurlijk ook!

De afmetingen voor alle andere Facebook updates controleer je hier.

Kwaliteit van de afbeelding: PNG of JPG

Altijd een lastige keuze; JPG afbeeldingen zijn kleiner qua grootte en bevorderen dus de laadtijd van je website maar een PNG geeft een betere kwaliteit van de afbeelding en op Facebook wil je juist kwaliteit. De verschillen in kwaliteit tussen een PNG en JPG afbeelding op Facebook lees je in dit artikel.

Voor een optimale kwaliteit bij het delen op Facebook gebruik je een PNG afbeelding en ik laat je zien hoe je dit eenvoudig kunt regelen op een WordPress website.

Optimale instellingen WordPress voor het delen van artikelen op Facebook

Heb jij een WordPress website? Dan heb je alle mogelijkheden binnen handbereik om alle instellingen (relatief) eenvoudig aan te passen voor optimale afbeeldingen bij het delen op Facebook (en andere social media kanalen).

Uitgelichte afbeelding

Vaak zie (en hoor) ik dat de verwachting is dat de uitgelichte afbeelding die in WordPress is ingesteld ook gebruikt zal worden als foto bij het delen op Facebook maar dat is niet het geval. Het kan wel gebeuren maar daar is deze niet voor bedoeld en zal zeker niet gebruikt worden als deze niet aan de correcte afmetingen voldoet.

De uitgelichte afbeelding is in WordPress standaard bedoeld als afbeelding bij het blog in het blogoverzicht op je site. Omdat deze afbeelding zichtbaar is op de site en dus geladen moet worden is het verstandig om een afbeelding met een niet te groot bestandsformaat te gebruiken; het gebruik van een JPG afbeelding is hier perfect.

WordPress Yoast plugin Facebook instellingen

Om de juiste afbeeldingen zichtbaar te krijgen bij het delen op Facebook moet je de volgende instellingen bewerken of controleren. Oh… mocht je wel een WordPress site hebben maar geen Yoast plugin… daar even mee beginnen, deze moet je echt hebben om deze instellingen op een goede manier te regelen.

Zorg als eerste dat in de algemene instellingen van de Yoast plugin de ‘Open Graph’ metadata op ‘Ingeschakeld‘ staat.

WordPress instellingen Yoast Facebook delen

Je kunt ook een standaard afbeelding kiezen die gebruikt gaat worden bij het delen maar ik kies er liever voor om voor elk artikel of pagina een aparte afbeelding/foto te gebruiken…. optimale en de juiste aandacht voor je artikelen!

Deze afbeelding is zichtbaar bij het delen op Facebook, zorg dat de afbeelding zo scherp mogelijk is en gebruik dus een PNG afbeelding!

Yoast instellingen op artikel niveau

Om echt controle te hebben over hoe je artikelen/blogs gedeeld worden op Facebook moet je de artikel specifieke instellingen in de Yoast plugin op je WordPress site invullen.

Wordpress instellingen yoast facebook

Maak een afbeelding in de afmeting van 1200 x 628 pixels en sla deze op als PNG bestand en gebruik deze in de bovenstaande instellingen. Deze afbeelding zal bij delen van je artikel ALTIJD zichtbaar zijn bij het delen van je artikel. Je kunt een afbeelding bijvoorbeeld maken in een tool als Canva.

De Facebook titel en Facebook beschrijving in bovenstaand venster kun je ook invullen voor een aparte tekst bij het delen van je artikel maar… deze wordt vaak over-ruled door de instellingen van de share knoppen (aparte plugin).

Wat kun je dan het beste met de titels doen? Vul deze in op het eerste tabblad van de Yoast plugin, zorg dat daar een goede titel (niet te lang) en meta omschrijving staat, deze zal worden overgenomen bij het delen.

Gebruik Facebook debugger tool om Facebook cache te vernieuwen

Je hebt deze instellingen nagelopen op je website/blog maar ziet bij het delen nog niet de goede titels en afbeelding of foto verschijnen? Dat kan kloppen… om de snelheid te kunnen waarborgen maakt Facebook gebruik van cache om afbeeldingen en instellingen van linkjes snel te kunnen laden.

Je moet dus deze cache legen om je nieuwe afbeeldingen te laden op Facebook. Ga naar https://developers.facebook.com/tools/debug/ en plaats daar de url van je artikel/site om te kijken hoe Facebook je artikel nu ziet.

Gebruik Facebook debug tool

Staat hier niet de juiste afbeelding? Klik op ‘Fetch new scrape information’ om de cache te legen en de data opnieuw te laden voor Facebook. Als je alle instellingen goed hebt staan krijg je geen foutmeldingen meer en zie je onderaan de pagina in de Debug tool exact hoe Facebook je link nu ziet en hoe deze zichtbaar zal zijn op Facebook als deze gedeeld gaat worden.

Resultaat Facebook debug tool

Auteur informatie zichtbaar in link

Wil je naast een goede afbeelding ook dat de publisher en auteur informatie goed zichtbaar is bij het delen van een update? Lees dan het artikel over over het zichtbaar maken van de auteursnaam op Facebook even door.

Conclusie en hoe ga ik hier zelf mee om?

Aandacht geven aan Facebook updates is de manier om bereik te krijgen. Naast goede content is ook de technische achtergrond van het artikel met de bijbehorende afbeelding belangrijk.

Zelf gebruik ik drie afbeeldingen bij een blog.

  1. Uitgelichte afbeelding; afbeelding die alleen zichtbaar is in het blogoverzicht. Dit is een JPG afbeelding om snel te laden.
  2. Afbeelding boven aan het artikel voor de herkenbaarheid van het artikel. Ik gebruik hiervoor altijd dezelfde afbeelding als de uitgelichte afbeelding en de afbeelding voor het delen voor de herkenbaarheid. Als jij een linkje op Facebook ziet met een bepaalde afbeelding is het goed voor de herkenbaarheid als je in het artikel zelf ook deze afbeelding ziet. Ik gebruik hiervoor wel een afbeelding van een kleiner formaat. Ook dit is een JPG afbeelding om snel te laden
  3. Voor elk artikel maak ik ook een PNG afbeelding van hoge kwaliteit met de juiste afmetingen die ik in de Yoast instellingen voor Facebook plaats zodat als jij dit artikel deelt die afbeelding zichtbaar is. Dit is dus een afbeelding die in het artikel NIET zichtbaar is maar alleen aan de achterkant van de website aanwezig is.

Rene Schipper

Oprichter, online marketeer en social media expert bij Fidene
Leest, denkt, schrijft en spreekt over social media en online marketing, geeft advies en opleiding voor ondernemers met als doel resultaat te behalen.

Bezoek de website
Bekijk alle artikelen

Comments

comments