Update Facebook nieuwsoverzicht per 1 januari 2015

Update Facebook nieuwsoverzicht 1 januari 2015

De belangrijkste reden van mensen om Facebook (steeds meer) te blijven gebruiken is zijn de updates in het nieuwsoverzicht. Het doel van Facebook is altijd geweest om in het nieuwsoverzicht de berichten te laten zien die ze daar ook willen zien. Als jij updates ziet die relevant zijn voor jou als persoon op Facebook, ben je eerder geneigd om de interactie aan te gaan of dit nou gaat om updates van personen of bedrijven.

 

De waarde van het Facebook nieuwsoverzicht

Dit is de reden voor Facebook om continue te kijken hoe ze het nieuwsoverzicht kunnen verbeteren om de gebruikers op Facebook een betere ervaring te geven. Als onderdeel van dit onderzoek heeft Facebook aan duizenden mensen gevraagd wat het gevoel is over updates in het nieuwsoverzicht op Facebook. Deze grote groep mensen gaf aan meer updates te willen zien van vrienden en bedrijven waar de echt om geven en willen minder promotionele updates.

 

Facebook onderzocht wat als promotie updates gezien wordt

Uit verdere navraag bij deze groep mensen bleek dat de updates die ze als teveel promotie gezien wordt meestal updates van bedrijven zijn en het niet om advertenties op Facebook zelf gaat. Dit klinkt logisch omdat Facebook een vast aantal (echte betaalde) advertenties toont in het nieuwsoverzicht en dat deze waarden niet zo specifiek zijn bepaald voor promotionele updates van bedrijven.
Uit eigen ervaring kan ik ook zeggen dat ik van Facebook gebruikers regelmatig hoor dat ze het over advertenties hebben terwijl het helemaal niet om advertenties gaat! Een promotionele update van een pagina wordt door de gemiddelde Facebooker al snel gezien als een advertentie, slecht voor het bedrijf die de update heeft geplaatst en slecht voor Facebook.

 

Updates die teveel op advertenties lijken

Bij controle door Facebook op de betreffende updates die als te promotioneel gezien worden lijken de volgende waarden van toepassing.

  1. Updates waarin mensen aangezet (push) worden om een product te kopen of een app te installeren
  2. Updates waarin mensen aangezet (push) worden om mee te doen aan acties (like/reageer/deel) zonder een gerelateerde context
  3. Updates met exact dezelfde inhoud als updates die gebruikt worden in advertentie

Voorbeelden

Facebook-wijziging-nieuwsoverzicht

Facebook-wijzigt-nieuwsoverzicht

 

Wijzigingen Facebook nieuwsoverzicht per 1 januari 2015

De bovengenoemde updates zullen per 1 januari 2015 worden doorgevoerd in het nieuwsoverzicht. Het nieuwsoverzicht is een competatieve plek om je content zichtbaar te maken omdat er steeds meer mensen en pagina’s updates plaatsen. Dit betekend dat updates van pagina’s met bovengenoemde promotionele acties minder organisch bereik krijgen.

Relevantie gaat nog duidelijker worden in het nieuwsoverzicht

Voor pagina beheerders betekend dit dat er nog beter nagedacht zal moeten worden of berichten relevant zijn; voor de doelgroep maar ook relevant in vergelijk met waar de pagina voor staat.

 

Met welke updates ga ik adverteren en waarmee scoor ik een hoger organisch bereik?

Met deze laatste wijziging in het nieuwsoverzicht geeft Facebook duidelijk aan dat updates waar je organisch bereik mee wilt krijgen geen promotionele actie moet zijn en deze updates moeten zeker relevant zijn! Het is natuurlijk wel heel goed mogelijk om voor een product of dienst anderen (fans) enthousiast te krijgen zonder dat de lezer meteen tot aankoop over hoeft te gaan.

Tip: richt je bij het plaatsen van deze content op de mensen die dit product of dienst al reeds hebben afgenomen en pas je teksten bij de update hier heel gericht op aan.

Rene Schipper

Oprichter, online marketeer en social media expert bij Fidene
Leest, denkt, schrijft en spreekt over social media en online marketing, geeft advies en opleiding voor ondernemers met als doel resultaat te behalen.

Bezoek de website
Bekijk alle artikelen

Comments

comments