De transformatie van Facebook naar (persoonlijke) nieuwsbron

Facebook als persoonlijk nieuwsoverzicht

Facebook wil jou persoonlijk nieuwsoverzicht worden of misschien is het dat al wel. Nieuws van je vrienden en nieuws van pagina’s die je leuk vindt. Mark Zuckerberg heeft deze aankondiging al enige tijd geleden gedaan maar lijkt nu ook echt te worden door gevoerd…

 

Facebook wil de centrale plek op het internet worden

Wij checken nu al met grote regelmaat het nieuwsoverzicht op de Facebook app of via de desktop om op de hoogte te blijven. De bedoeling van Facebook is dat jij dit blijft doen en hier ook alles kunt lezen/zien wat je interesse heeft. Het liefst steeds meer en vaker.

Hoe gaat Facebook dit proberen? Kwaliteit en persoonlijke inhoud! Dat is ook de reden dat Facebook met enige regelmaat aan gebruikers vraagt wat ze van bepaalde updates vinden en of deze vaker willen zien. Met de gegevens van een persoon op Facebook kan Facebook de berichten in het nieuwsoverzicht steeds verder personaliseren zodat de persoon daar meer feeling mee heeft.

Facebook heeft de laatste maanden al de nodige (kleinere) wijzigingen gemaakt die jouw nieuwsoverzicht steeds meer om toveren in je persoonlijke nieuwsoverzicht.

 

Facebook als zoekmachine met Graph Search

Bij de aankondiging van Graph Search noemde Mark Zuckerberg Graph Search al als één van de grote drie pijlers van Facebook. Op dit moment kun je met Graph Search al erg interessante inzichten krijgen in het gedrag van je vrienden of fans van je pagina. Het systeem wat hier achter zit zal steeds verder uitgewerkt worden en een aankondiging is al gedaan; zoeken op links die gedeeld zijn door pagina’s of vrienden of links die interessant gevonden worden.

Veel pagina’s beseffen nog niet dat een link voor Facebook alleen de waarde link krijgt als deze ook als eerste geplaatst is in een update en niet nadat er eerst een afbeelding geplaatst is. Als een link geplaatst wordt nadat al een afbeelding in de update geplaatst is zal de link als ‘gewone tekst’ worden gezien.
Wil je als pagina dat jouw links (en je website dus) gekoppeld is binnen Graph Search dan moet je een link naar een website ook echt als link plaatsen.

 

Invoering hashtags en trending topics op Facebook

Hashtags kennen we vooral van Twitter maar inmiddels zijn deze overal te vinden om een bepaald onderwerp of event te koppelen aan een bericht. Op Twitter is de term ‘trending-topic’ iets moois geworden en zegt iets over de stemming of gedachten op dat moment in de wereld of in een bepaald land.

Facebook gebruikt de hashtag anders; de inhoud van de hashtags zal niet alleen gericht zijn op wat trending is in de wereld maar vooral op persoonlijk gebied. Wat zijn de dingen waar je vrienden over praten en wat zijn de onderwerpen die centraal staan bij mensen met dezelfde interesse als jij? Meer dan nu nog zal het zo zijn dat ‘je bent wat je liked’.
De hashtags zijn in Nederland nog niet actief maar zal binnen afzienbare tijd actief worden voor iedereen.

 

Voorgestelde berichten in het nieuwsoverzicht

Je ziet een update staan over een bepaald onderwerp in je nieuwsoverzicht, je klikt en leest de update of klikt op like. Direct daarna laat Facebook andere relevante berichten zien, de zogenaamde ‘voorgestelde berichten’. Dit zullen berichten zijn die gerelateerd zijn aan het onderwerp en jou dus verdieping kunnen geven aan het onderwerp.

Facebook voorgestelde berichten nieuwsoverzicht

Na het lezen of klikken in dit bericht verschijnt meteen de volgende kolom op Facebook:

Facebook voorgestelde berichten nieuwsoverzicht

Op dit moment werkt dit nog niet helemaal zoals het moet; regelmatig zie ik nog dat de verkeerde berichten voorgesteld worden. Maar Facebook leert snel en zal dit snel (aan de hand van het klikgedrag van ons) aanpassen zodat dit een goede aanvulling is op je Facebook ervaring.

 

Relevant en persoonlijk nieuws op Facebook

Steeds meer zal Facebook toewerken aan het worden van ‘het persoonlijke nieuwsoverzicht’ met relevant nieuws van pagina’s en vrienden; relevant en persoonlijk.
Wil je met je pagina hier dus aan meedoen, zorg voor goede kwalitatieve links die het delen waard zijn! Goede teksten, de juiste afbeeldingen en de persoonlijke touch.

Rene Schipper

Oprichter, online marketeer en social media expert bij Fidene
Leest, denkt, schrijft en spreekt over social media en online marketing, geeft advies en opleiding voor ondernemers met als doel resultaat te behalen.

Bezoek de website
Bekijk alle artikelen

Comments

comments