Richtlijnen voor Facebook Like & Share win acties

Richtlijnen like share en win acties Facebook

Je hebt ze vast wel eens gezien; de Like & Share acties op Facebook. De Facebooker die gretig klikt om maar weer kans te maken op een prijs, het liefst een iPad.
Veel bedrijven lopen hiermee echter grote risico’s en werken deze acties wel?

 

Wat is het doel van de Facebook actie

Zonder doel weet je niet wanneer iets succesvol is. Voor een Facebook actie moet je goed achterhalen of je alleen maar je aantal likes wilt verhogen of daadwerkelijk geïnteresseerden, fans of klanten als ‘liker’ van je Pagina wilt hebben en hiermee in gesprek komen.

Geef een passende prijs bij de win actie

Wil je relevante volgers krijgen via de actie; zorg dan voor een passende prijs bij de actie. Een iPad beschikbaar stellen als prijs voor een meubelmaker is geen handige manier om relevante mensen te trekken met de actie. Denk hier goed over na; aantrekkelijk, relevant en niet overdone.

 

Risico’s van een Like en Share actie op Facebook

Facebook heeft regels opgesteld die gelden bij het promoten van producten en diensten en het houden van acties; de Promotion Guidelines van Facebook.  Waarom heeft Facebook deze regels en wat betekenen deze regels?

Facebook verdient geld met advertenties, welke kunnen worden samen gesteld uit data van de persoonlijke accounts op Facebook. Het is belangrijk voor Facebook dat deze data zo relevant mogelijk is om adverteerders gericht iets aan te kunnen bieden. Met de recente beursgang is deze data nog belangrijker geworden en zal Facebook steeds vaker optreden tegen bedrijven die dergelijke verkeerde acties doen. Bij Facebook staat de gebruiker/persoon voorop; deze levert de relevante data die Facebook indirect (vanuit advertenties) kan gebruiken in advertenties.

 

Wat mag niet volgens de promotie richtlijnen van Facebook?

Actuele teksten uit de Promotion Guidelines van Facebook:

 

  • Promoties op Facebook moeten beheerd worden via Apps op Facebook.com, op een canvaspagina of met een pagina-app.
  • Promoties op Facebook moeten:
      • een complete ontheffing van Facebook bevatten voor elke deelnemer
      • duidelijk genoeg zijn dat de promotie op geen enkele manier gesponsord, goedgekeurd of wordt beheerd door Facebook
      • openbaren dat de deelnemer gegevens verstrekt aan [ontvangers van de gegevens] en niet aan Facebook
  • Het is niet toegestaan registratie of deelneming af te laten hangen van actie van de gebruiker met behulp van andere Facebook functies dan het leuk vinden van de pagina, het inchecken bij een pagina of het maken van een connectie met je toepassing.
  • Het is niet toegestaan om Facebook functies te gebruiken voor registratie of deelname. 
  • Het is niet toegestaan om Facebook functies, zoals de knop ‘Vind ik leuk’, te gebruiken om te stemmen bij een promotie
  • Het is niet toegestaan winnaars op de hoogte te stellen via Facebook.

 

 

Wat betekenen de Facebook promotie richtlijnen in de praktijk?

  • Wil je een promotie maken op Facebook, dan moet dit plaats vinden via een aparte app, canvaspagina of pagina-app.
      • “Like dit bericht en maak kans op…” mag NIET
      • “Upload je favoriete vakantiefoto en maak kans op…” mag NIET
      • “Like onze pagina en deel dit bericht en win…” mag NIET
  • Bij de promotie met het bedrijf duidelijke voorwaarden geven voor de actie waarin duidelijk vermeld staat dat Facebook niet verantwoordelijk is voor de actie en gegevens niet door Facebook ontvangen en gebruikt worden.
  • Registratie voor een promotie/actie kan niet afhangen van het leuk vinden van een prikbordbericht of het uploaden van een foto naar het prikbord. Kort gezegd mogen Facebook functies in je Timeline niet gebruikt worden voor deelname aan een actie of promotie
  • Bekend maken van winnaars moet via de verkregen informatie gebeuren en mag niet via Facebook of een Facebook functie bekend worden gemaakt. Ook niet via een persoonlijk bericht.
  • Een pagina leuk vinden mag wel onderdeel vormen van een promotie maar niet als registratie voor de actie.

 

Wat zijn de gevolgen voor het niet volgen van de richtlijnen?

Facebook heeft het recht om een pagina waar een dergelijke actie of promotie op plaats vind te verwijderen zonder waarschuwing. Spijtig dus als je met een actie bezig bent of al 5000 vind ik leuks hebt op je pagina…

 

Wat straal je als bedrijf uit met een Like & Share actie?

Veel bedrijven denken hier niet over na… de gevolgen. De gevolgen als de pagina door Facebook verwijderd is maar ook de ‘goedkoopheid’ van een dergelijke actie. Onduidelijke voorwaarden geven reacties en vragen van deelnemers over de actie. Let maar eens op de reacties bij deze verkeerde promoties; dat is niet echt reclame voor een bedrijf.

Bedrijven: wees bewust in wat je wil uitstralen richting je klanten en omgeving en ga zorgvuldig om met de klanten en de reacties van deze klanten!

 

Hoe maak ik een goede actie of promotie op Facebook?

Kansen genoeg op Facebook om op een goede manier, volgens de regels een actie te houden. Denk aan de volgende punten:

  • Ontwikkel een applicatie voor Facebook en plaats deze onder een tab in je pagina
  • Bedenk een originele maar relevante prijs
  • Via de applicatie communiceer je hoe de actie werkt, wat je mogelijk kunt winnen en hoe iemand kan deelnemen
  • Maak een like-gate zodat deelnemers eerst de pagina moeten liken voordat de applicatie zichtbaar is
  • Maak een formulier om gegevens (naam, mail en/of telefoon) van de deelnemers op te slaan zodat je de winnaar kunt contacten
  • Geef een link met algemene voorwaarden voor de actie en laat de deelnemer deze voorwaarden accepteren
  • Kondig de actie aan en maak promotie voor je actie via berichten in je timeline en andere mogelijke kanalen
  • Vraag na deelname aan de deelnemers om reactie te geven of te delen (niet dwingend)
  • Bedenk hoeveel personen de actie op de mobiele app van Facebook zien. Is het gezien de verhouding van personen die het bericht lezen nuttig dat de actie ook mobiel werkt?
  • Maak eventueel reclame via Facebook advertentie om de promotie zeker in het begin een goede start te geven

 

Rene Schipper

Oprichter, online marketeer en social media expert bij Fidene
Leest, denkt, schrijft en spreekt over social media en online marketing, geeft advies en opleiding voor ondernemers met als doel resultaat te behalen.

Bezoek de website
Bekijk alle artikelen

Gerelateerde artikelen

Doelgroep bepalen bij een Facebook update Soms heb je een update die je juist aan één bepaalde doelgroep wilt laten zien omdat het voor deze groep waarde heeft. Dit resulteert ook nog vaak i...
Nemen de politieke partijen Facebook wel serieus? De verkiezingen voor de Tweede Kamer op 15 maart naderen snel en inmiddels beginnen alle campagnes van de verschillende partijen op volle toeren te dr...
De mogelijkheden van de nieuwe Facebook like box op je site Facebook zet het mes in de Facebook like box! Vanaf 23 juni 2015 is de oude format niet meer te gebruiken op je website en moet worden vervangen d...
Analyse van je doelgroep met Facebook Graph Search Meer weten over je doelgroep? Wat zijn andere interesses van de personen die je pagina op Facebook leuk vinden? Als je meer weet over je doelgroep k...

Comments

comments