Optimaal delen met Facebook Open Graph instellingen

Optimaal delen met Open Graph op Facebook

Veel bedrijven zijn bezig met het schrijven van content op de website die deelbaar is via social media en zo te vertellen wat ze doen en wat de visie van het bedrijf is.

Heel goed, dat kan ik alleen maar aanmoedigen maar… veel bedrijven denken dat het maken van content en het plaatsen van de ‘vind ik leuk’ knop onder een artikel genoeg is.

Ik denk van niet… Welke afbeelding wordt er bij een artikel van jouw site gebruikt als iemand anders deze deelt via Facebook? Wist je dat je hier controle over kunt krijgen?

Grote verschillen in de manier van delen via social media

Je ziet dat een artikel van de eigen site gedeeld is door anderen en dan denk je; “Waarom staat deze afbeelding bij de link terwijl ik zo’n mooie afbeelding in het artikel hebt gezet?” Of de begeleidende tekst bij het artikel is of niet ingevuld of bevat verkeerde informatie. Is het door anderen delen van het artikel dan nog waardevol?

Voorbeelden van ‘foute’ linkjes.

vb1

vb2

vb3

Duidelijke voorbeelden van linkjes waar je niet zo maar op gaat klikken. Wanneer klik jij op een linkje op Facebook?

Waarom is delen van een artikel belangrijk?

Meestal is de lezer van een artikel al enthousiast geworden over de inhoud als deze wil gaan delen of liken maar nog belangrijker is dat deze zo gedeeld wordt dat de lezer van het gedeelde bericht bij het zien en lezen van het gedeelte artikel ook enthousiast worden en gaan klikken.

Hoe krijg je het voor elkaar om een artikel zo goed mogelijk gedeeld te krijgen?

Controle krijgen over welke afbeelding geplaatst wordt bij een link

Ja, het bepalen van de titel, tekst en afbeelding is te regelen via Open Graph. Open Graph is ooit opgezet door Facebook maar ook Twitter en Google+ maken hier gebruik van. Met de instellingen van Open Graph kun je zelf exact bepalen hoe een link weergegeven gaat worden als deze gedeeld wordt door anderen.

Open Graph is een protocol om data gestructureerd aan te bieden zodat deze data bij extern gebruik (andere site, delen) altijd hetzelfde worden gelezen en gebruikt.

Controle over hoe er gedeeld wordt met Open Graph

Controle, daar draait het om! Een artikel met een mooie, zo groot mogelijke afbeelding bij het linkje heeft een hoger percentage kliks dan een link zonder foto (met dezelfde tekst). Een aantrekkelijke tekst zorgt ook weer voor meer kliks (en conversie) dan een link zonder sprekende tekst.

Met een juiste implementatie van Open Graph bepaal jij welke titel, afbeelding, tekst en omschrijving gebruikt worden bij het delen van het artikel. Open Graph vertaald alle relevante informatie van een site naar objecten zodat deze oproepbaar zijn als deze op een andere locatie worden opgevraagd.

Afbeeldingen geschikt maken voor delen

Zorg allereerst voor goede afbeeldingen voor je artikel, of deze direct zichtbaar zijn in het artikel is niet noodzakelijk.

Een afbeelding die bij een link geplaatst wordt moet minimaal 600 x 314 pixels groot zijn wil je op Facebook een link krijgen met een grote afbeelding. Alle details over afbeeldingen is te lezen in ‘de ideale afmetingen van alle afbeeldingen op Facebook‘.

Open Graph: de code

De belangrijkste waarden die ingevuld moeten worden voor een goed getoonde link op Facebook zijn:

og:url de volledige url van het artikel
og:type het type object; voor een artikel zal dit website zijn
og:title de titel die gegeven is aan het artikel en zichtbaar als titel van het gedeelde artikel
og:image de afbeelding die geplaatst zal worden bij de link. Deze moet wel aan de voorwaarden van het platform voldoen zoals resolutie en grootte
og:description de uitgebreide beschrijving die onder een link geschreven wordt
og:site_name de naam van de bovenliggende website

 

Populaire Content Management Systemen zoals WordPress en Joomla beschikken over (betaalde) plugins om de Open Graph gegevens automatisch uit een artikel te halen en te gebruiken. Andere sites zullen dit zelf met code moeten verwerken.

Wil je nu en in de toekomst opvallen met je data is niet alleen de inhoud belangrijk maar ook zeker de manier hoe je (gedeelte data) gezien zult worden op het sociale internet.

Gebruik van Open Graph instellingen controleren

Het is mogelijk om elke site en pagina te controleren op het gebruik door Facebook van het Open Graph Protocol en hoe een standaard bezoeker een artikel gaat delen.

Via deze site kun je controleren hoe Facebook je artikel/site ziet en of Open Graph juist gebruikt wordt.

Een resultaat ziet er als volgt uit:

Facebook Open Graph object properties

En als ik geen Open Graph op mijn site gebruik?

Als een site geen Open Graph protocol gebruikt gaat Facebook op zoek naar metadata en probeert de juiste geschikte afbeelding en data te gebruiken om te bepalen wat Facebook in de link moet laten zien.

Dit kan dus van alles zijn en zeker niet de afbeeldingen, titels en teksten die jij graag zou willen laten zien! Zelf kun je nog wel een afbeelding en/of tekst aanpassen maar ga er niet vanuit dat anderen die je artikel willen delen dit gaan doen.

Rene Schipper

Oprichter, online marketeer en social media expert bij Fidene
Leest, denkt, schrijft en spreekt over social media en online marketing, geeft advies en opleiding voor ondernemers met als doel resultaat te behalen.

Bezoek de website
Bekijk alle artikelen

Gerelateerde artikelen

Instellingen Berichten en Messenger functie op de Facebook pagina Facebook Messenger wordt steeds vaker gebruikt in het contact tussen mensen en bedrijven. Voor iedereen met een Facebook account is dit mogelijk en be...
Alle afmetingen voor afbeeldingen bij Facebook updates Afbeeldingen in Facebook updates met de juiste afmetingen update zorgen voor meer clicks en interactie. Welk formaat afbeelding moet je gebruiken om m...
5 Handige Facebook functies die haast niemand gebruikt Facebook functies waar je ongetwijfeld wel eens van gehoord hebt maar niet gebruikt en ook niet meer weet waar je ze kunt vinden maar... wel erg handi...
Vind de beste tijd voor Facebook updates om bereik en reacties te verg... Wat is de beste tijd om een update op Facebook te plaatsen? Deze vraag krijg ik heel vaak en komt elke keer weer terug. Het laat zien hoe mensen en...

Comments

comments