Facebook ruimt het nieuwsoverzicht op; geen spam en andere rotzooi meer

Facebook wijzigt het nieuwsoverzicht

Het doel van het Facebook nieuwsoverzicht is om de juiste content op het juiste moment aan de juiste personen te laten zien zo dat deze personen geen belangrijke berichten missen die relevant voor deze personen zijn.

Op 10 april heeft Facebook een aantal wijzigingen aangekondigd in de manier hoe berichten in het nieuwsoverzicht verschijnen. Deze aanpassingen worden doorgevoerd op basis van berichten en opmerkingen van gebruikers van Facebook. De gevolgen van deze aanpassingen zullen voor een behoorlijk aantal pagina’s zeker merkbaar zijn!

 

Vragen om likes en delen

“Like-baiting” zoals Facebook het omschrijft, betekent dat pagina’s in berichten specifiek vragen om het bericht of pagina leuk te vinden of te delen (like en share) en op deze manier een groot bereik te krijgen.

Er blijven veel mensen die op deze Facebook berichten reageren wat weer betekent dat deze updates getoond worden aan meer mensen op Facebook en telkens weer terug komen (bovenin) het nieuwsoverzicht. Facebook heeft de afgelopen periode vaak vragen gesteld aan mensen (op Facebook) wat ze van bepaalde updates vinden en hoe deze gewaardeerd worden. Het resultaat is dat deze updates significant minder gewaardeerd worden dan andere updates met als resultaat dat deze groep mensen uiteindelijk minder vaak op ‘vind-ik-leuk’ klikt en uiteindelijk minder plezier in Facebook heeft en mogelijk minder actief gaat worden.

Facebook wil jou als bezoeker graag blijvend binden aan Facebook via de updates van anderen en beseft dat dit alleen kan met relevante updates in het nieuwsoverzicht. Veel van de ‘like en share’ acties zijn niet relevant voor jou (op basis van interesse) en zullen dus minder vaak getoond worden in het nieuwsoverzicht. Pagina’s welke op een goede manier proberen om interactie te krijgen met de fans zullen niet worden gestraft, het gaat enkel om de pagina’s die regelmatig expliciet vragen om likes, reacties of shares. Het maakt dan niet uit of dit gedaan wordt in de update zelf of dat de tekst in een eventuele afbeelding staat in de update.

 

Regelmatig terugkerende inhoud in het nieuwsoverzicht

Er zijn van die verhalen en updates die terug blijven komen op Facebook… tot vervelens aan toe! Facebook heeft dit ook terug gekregen in de feedback van de gebruikers en gaat ook hier iets aan doen. Deze updates zullen gescand worden en minder zichtbaar worden in het nieuwsoverzicht.

 

Gaat dit het bereik van jouw pagina beïnvloeden?

De meeste pagina’s zullen weinig van deze wijzigingen merken. De pagina’s die hier wel iets van gaan merken zijn de pagina’s waar met regelmaat ‘like, share en win acties’ plaats vinden of waar in updates vaak om het liken van het bericht gevraagd wordt.

Rene Schipper

Oprichter, online marketeer en social media expert bij Fidene
Leest, denkt, schrijft en spreekt over social media en online marketing, geeft advies en opleiding voor ondernemers met als doel resultaat te behalen.

Bezoek de website
Bekijk alle artikelen

Comments

comments