Doelgroep bepalen bij een Facebook update

Doelgroep bepalen bij Facebook update

Soms heb je een update die je juist aan één bepaalde doelgroep wilt laten zien omdat het voor deze groep waarde heeft. Dit resulteert ook nog vaak in een hoger bereik en interactie om het een echt relevant bericht is. Alle stappen hiervoor op een rijtje.

Doelgroep selecteren voor een Facebook update

Maak een update zoals je dit normaal ook doet op je Facebook pagina, klik daarna in onderstaand venster op

 

 

De extra regel om de doelgroep te selecteren (targeting) zal zichtbaar worden.

Doelgroep bepalen/targeting niet mogelijk?

Als je in het update venster niet zichtbaar is, ga naar de Facebook instellingen via het administratiepaneel en vink het vinkje zoals hieronder zichtbaar aan.

 

 

Selecteer de doelgroep die de update te zien moet krijgen in de te kiezen opties. In het voorbeeld zullen alleen mensen in een bepaalde regio de update in het nieuwsoverzicht te zien krijgen. Klik op ‘All Location’ om het land en/of steden te selecteren.

 

 

Na klikken is een aparte pop-up zichtbaar waarin je de gegevens kunt selecteren.

 

 

Je ziet in de update hoeveel persoonlijke accounts de update in het nieuwsoverzicht zien. Let er op dat bedrijven die de pagina leuk vinden deze update NIET zien. Een bedrijvenpagina heeft geen persoonlijke gegevens die mee worden genomen in de doelgroep bepaling. Alleen persoonlijke Facebook accounts zien een update waar een doelgroep is geselecteerd.

Niet zichtbaar in het nieuwsoverzicht, wel op de tijdlijn.

Een update waar er via doelgroep bepaling voor gekozen is om deze bijvoorbeeld in het nieuwsoverzicht alleen zichtbaar te maken voor mannen is voor vrouwen WEL zichtbaar als de vrouw naar de tijdlijn van de pagina gaat. De opties die voor het niet zichtbaar maken van een update op de tijdlijn zijn niet zo uitgebreid; alleen de locatie is te kiezen.

Het is dus wel mogelijk om een update in het geheel (tijdlijn en nieuwsoverzicht) alleen zichtbaar te maken aan Facebook leden uit een bepaald land, regio of plaats. Deze optie op de tijdlijn is te selecteren door bij de knop ‘Public’ een selectie te maken.

 

Rene Schipper

Oprichter, online marketeer en social media expert bij Fidene
Leest, denkt, schrijft en spreekt over social media en online marketing, geeft advies en opleiding voor ondernemers met als doel resultaat te behalen.

Bezoek de website
Bekijk alle artikelen

Comments

comments