Het echte doel van adverteren op Facebook

Het echte doel van adverteren op Facebook

Adverteren op Facebook wordt door veel ondernemers gebruikt om op een eenvoudige manier, tegen een relatief laag bedrag veel mensen te bereiken. Leuk… maar gaat het daarom? Wil je echt resultaat hebben met een campagne? En welke resultaten zijn dan echt interessant.

Mijn visie en idee over het adverteren op Facebook en waar je op moet letten als je iemand anders jouw advertenties laat maken, instellen of beheren.

Adverteren op Facebook om te verkopen?

Ja, natuurlijk is resultaat belangrijk en vaak wordt het verkopen van een product of dienst gezien als het belangrijkste resultaat. Dit is zeker een belangrijk doel en kan ook het belangrijkste zijn.

Voor mij is er echter meer… veel meer.

Resultaten van adverteren op Facebook

Vaak (is mijn ervaring) wordt er te weinig gekeken naar de andere resultaten van een advertentie/campagne op Facebook. Afhankelijk van welk doel je hebt mee gegeven met de advertentie/campagne kijkt iedereen naar dit resultaat; soms likes en reacties maar vaak kliks (naar de website) of video views. Met het gebruik van de Facebook pixel kun je dit dan weer uitbreiden naar echte conversie; verkoop van een product, dienst of inschrijving die ook daadwerkelijk gemeten kan worden.

De echte resultaten zitten in een goede analyse van de resultaten.

Facebook advertenties geven veel meer resultaat dan de hierboven benoemde punten! En deze punten zijn eigenlijk nog waardevoller dan het initiële resultaat, namelijk meer kennis over je doelgroep en je klanten. Ik zet er een paar op een rijtje:

  • Welke groepen personen scoren het beste op factoren als CTR, bereik en engagement bij een advertentie? Je kunt dit inzichtelijk maken in geslacht en leeftijd.
  • Op welke tijden presteert mijn advertentie het beste?
  • Waar werd de advertentie gezien? Op een mobiel apparaat of desktop? En op welke plek binnen Facebook zag iemand de advertentie?
  • Heb je in de doelgroep selectie heel Nederland gekozen? Dan is het interessant om te zien in welke provincies de advertentie het beste heeft gepresteerd.

Welke gegevens haal je uit deze rapportage’s?

In de volgorde hoe ik die hier boven heb aangegeven een korte uitleg over de resultaten en de analyse hiervan:

Welke groepen scoren het beste?

Je krijgt hiermee hele waardevolle informatie over je doelgroep! Je ziet letterlijk welke groepen het meest klikken en de interactie aan gaan. Je kunt deze resultaten opsplitsen in leeftijdscategorie en geslacht.

Op welke tijden presteert de advertentie het meest optimaal?

In deze rapportage zie je exact op welke uren de advertentie het meeste rendement heeft opgeleverd. Je kunt alle statistieken per uur bekijken (over meerdere dagen). Je krijgt dus optimaal inzicht in wanneer je doelgroep bereid is een bepaalde actie te doen.

Waar werd de advertentie gezien?

Je hebt meerdere display mogelijkheden voor een advertentie; mobiel nieuwsoverzicht, desktop nieuwsoverzicht, desktop rechterkolom en Instagram zijn de belangrijkste. In deze rapportage zie je waar er een actie is uitgevoerd maar ook waar de advertentie gezien is.

In welke locatie is je advertentie gezien?

En niet alleen gezien natuurlijk maar ook in welke locatie is er een actie geweest op je advertentie. In welke provincie rendeert je advertentie het beste? Misschien is het een idee om in slechte scorende provincies eerste een andere campagne voor meer naamsbekendheid te laten draaien.

Het echte doel van adverteren op Facebook volgens @ReneSchipper #facebook #marketing Click to Tweet

Facebook advertenties effectiever inzetten met een goede analyse van rapportages

Als je deze gegevens uit je advertenties hebt gehaald kun je dus eenvoudig een volgende campagne anders gaan inzetten. Je gaat bijvoorbeeld je doelgroep verder segmenteren door bepaalde leeftijden, provincies of geslacht uit te sluiten. Ook met de tijden kun je veel doen; waarom je advertentie laten zien op tijdstippen dat er weinig resultaat behaald wordt?

Afstemmen, proberen en analyseren… telkens weer. En niet vergeten om eens in de zoveel tijd weer een bredere doelgroep te gebruiken in je advertenties om te kijken of je eerdere conclusies nog steeds kloppen.

Facebook advertenties uitbesteden aan een bureau?

Als je het maken en beheren van Facebook advertenties aan een marketing of ander bureau gaat uitbesteden moet je op een paar dingen letten maar de belangrijkste is wel de controle vanuit welk account de advertenties gemaakt worden.

De bovenstaande gegevens/resultaten behoren aan jou toe als bedrijf!

Als het bureau de advertenties maakt vanuit de eigen accounts behoudt het bureau bovenstaande gegevens en zijn deze geen meer eigendom van jou! Belangrijk dus om te checken of de advertenties via een eigen account verlopen. Dit is via Facebook via een advertentie account of Facebook Business Manager heel goed en makkelijk te regelen.

Rene Schipper

Oprichter, online marketeer en social media expert bij Fidene
Leest, denkt, schrijft en spreekt over social media en online marketing, geeft advies en opleiding voor ondernemers met als doel resultaat te behalen.

Bezoek de website
Bekijk alle artikelen

Gerelateerde artikelen

Facebook adverteren; de nadelen van de ‘boost’ knop Het gebruiken van de 'boost' (of in het Nederlands 'bericht promoten') lijkt aantrekkelijk om op een eenvoudige manier te adverteren met berichten e...
Delen van een Facebook update op Linkedin of Twitter Een Facebook update delen op een ander kanaal als Twitter, Linkedin of mail? Je weet niet welke link of url je hiervoor kunt gebruiken? Waar is de ur...
Instellingen Berichten en Messenger functie op de Facebook pagina Facebook Messenger wordt steeds vaker gebruikt in het contact tussen mensen en bedrijven. Voor iedereen met een Facebook account is dit mogelijk en be...
Facebook update na wijzigen CTA, beschrijving of contactgegevens Zonder aankondiging heeft Facebook iets gewijzigd op de Facebook pagina waardoor er, als je bepaalde wijzigingen maakt op je pagina automatisch update...

Comments

comments