Facebook

De beste manier om een Facebook bericht te plaatsen

Er zijn veel afhankelijkheden, waarden en eigenschappen die bepalen of een bericht/update op een Facebook pagina succesvol is en vaak gelezen gaat worden. Wat moet je doen om meer kans te hebben op succes?



Facebook Edgerank

Er zit een ingewikkelde rekenmethode achter de berichten systematiek van Facebook. Het is niet zo dat een bericht welke geplaatst is op een pagina 'zomaar' doorgezet wordt naar de persoonlijke profielen van de 'likers'. Het aantal likes en reacties, delen en natuurlijk het aantal keer dat er op een link is geklikt is belangrijk voor het 'gewicht' wat een bericht mee krijgt.

Onderzoek wijst uit dat als een bericht 'geliked' is een bericht gemiddeld 3,1 keer geklikt wordt. Als een persoon een reactie geeft op het bericht wordt er gemiddeld 14 keer op een bericht geklikt. Ook het tijdstip en de frequentie van het plaatsen van berichten hebben invloed op de houdbaarheid en 'gewicht' van het bericht.


Interactie

Door bovenstaande gegevens is het duidelijk dat het belangrijk is om interactie te creëren om de kliks te krijgen die je wil. Naast deze gegevens uit het onderzoek is dit ook wat de insteek moet zijn bij het beheren van een pagina; luisteren en communiceren met de klanten en potentiële klanten die belangstelling hebben voor je product of dienst. 

Voor een dienst is het lastiger om de interactie op gang te brengen dan bij een product maar ook daar liggen creatieve mogelijkheden.


Automatisch updaten

Succes behalen met berichten via Facebook is niet makkelijk. Het lijkt er soms op dat pagina beheerders er ook niet veel werk aan willen hebben en ervoor kiezen om vanuit een ander programma updates te verzorgen. Onderzoek heeft aangetoond dat als berichten geplaatst worden via een ander programma als Hootsuite, Tweetdeck en RSS feeds (Graffiti) dat de kans op likes en commmentaren met 70% daalt. Deze daling komt door dat berichten op meerdere platformen (Twitter en Facebook bijvoorbeeld) tegelijk geplaatst worden waardoor een lagere Edgerank score behaald wordt. Ook helpt het niet dat personen die onbekend zijn met deze programma's een bericht zien met een onbekend icoontje en het niet helemaal vertrouwen. 


De mogelijkheid om te delen

Andere mogelijkheden om berichten (automatisch) te plaatsen zoals Taggle en Buffer zijn nog erger. Als je via deze applicaties een bericht plaatst verdwijnt gewoon de mogelijkheid om het bericht te delen, een belangrijke optie bij een bericht. Zelf heb ik een tijdje geëxperimenteerd met Buffer omdat dit voor Twitter wel een goede tool is maar ook daaruit blijkt dat niet alleen het delen niet mogelijk is, ook de interactie komt minder snel op gang.


Tijdstip

De eerste interactie van een bericht is belangrijk omdat het dan meteen waarde meekrijgt en anderen zien dat het blijkbaar een interessant bericht is door de like of commentaar. Als ik weet dat mijn 'fans' over het algemeen 's avonds inloggen op Facebook en kijken wat er in de Timeline verschenen is heeft het waarschijnlijk ook minder effect als ik 's ochtends vroeg een bericht plaats op mijn pagina. 

Weet dus wie je fans zijn, wanneer ze online zijn en probeer daar op in te spelen. Los van de interactie is het natuurlijk gewoon erg belangrijk om te weten wie je 'likers' zijn en wat er speelt. 

Leuk die tijdstippen en andere zaken maar de inhoud (content) blijft voor alles wat je online publiceert altijd heel belangrijk en de basis. Wissel af met de inhoud en het soort bericht wat je plaatst.

Hoe plaats jij berichten op de Facebook pagina en wat is de reden/achtergrond daarvan? 


Rene Schipper - Fidene

Kennis, ervaring, enthousiasme en praktisch inlevingsvermogen komen helemaal terug als Rene ondernemers helpt met social media, altijd op een persoonlijke en praktische wijze.

 
   


Fidene | Social Media
Jacob van Ruisdaelstraat 41
7391 AW Twello

+31 620 193 087

Disclaimer
Contact