Bereik van berichten op Facebook pagina opnieuw aangepast

Bereik Facebook pagina aangepast

Het bereik van je Facebook berichten van je pagina wordt bepaald door de verschillende factoren van de Facebook EdgeRank. Alle factoren die je ook terug ziet in de statistieken van de Facebook berichten zijn belangrijk voor het bereik van je Facebook updates; likes, reacties, shares, kliks, views en meer. Eén factor heeft een andere waarde gekregen en zal de komende weken verder door Facebook uitgerold worden; de views…

De hoeveelheid tijd die jij besteed aan het bekijken van een Facebook update weegt mee in het bereik

[fb_button]

Door onderzoek is Facebook erachter gekomen (en dit klinkt logisch) een like niet altijd dezelfde waarde geeft. Je kunt ook een bericht zien en op vind-ik-leuk klikken zonder de link te klikken of de update echt goed door te lezen. De tijd die je aan een bericht besteed kan soms belangrijker zijn en dus zwaarder wegen dan het klikken op de like knop.

Facebook gaat daarom het bereik (EdgeRank) aanpassen aan deze factor. Een bericht wat langer bekeken wordt door de lezers van het bericht zal meer bereik krijgen dan een bericht wat wel in het nieuwsoverzicht verschijnt maar waar iedereen snel langs scrolt.

Bereik van Facebook berichten niet afhankelijk van likes

Facebook weet (en ziet…) natuurlijk dat er steeds meer berichten geplaatst worden en er (nog steeds) meer gebruikers bij komen. Een lezer van deze Facebook berichten zal niet elk bericht dat hij/zij waardeert ook waarderen met een like of een commentaar. Er zullen ook berichten bij staan waar de lezer gewoon geïnteresseerd in is of nieuwsgierig is naar het verhaal. De tijd van lezen van een update is dus een factor geworden voor het uiteindelijke bereik van het bericht.

Hoe kun je het organisch bereik van een update op Facebook beïnvloeden?

Je kunt je bereik op Facebook vergroten door lezers op like te laten klikken, te reageren, te laten klikken op de link of de update te delen en nu dus ook om het bericht te laten lezen. Een aantal tips om dit organische bereik te verhogen en dat begint bij dat als jij met je update in het nieuwsoverzicht van iemand komt dat je moet opvallen… je wil niet dat iemand zomaar verder scrolt als je update in beeld komt.

  • Zorg dat je update opvalt; een afbeelding in het juiste formaat zodat je op elk medium (mobiel, tablet en desktop) goed opvalt.
  • Een scherpe afbeelding die nieuwsgierig maakt
  • Als je een link plaatst zorg dat titel, afbeelding en omschrijving kloppen, pas de teksten in de link desnoods aan.
  • Plaats eens iets meer tekst bij een update zodat de lezer meer te lezen heeft. Houd deze tekst wel relevant en leesbaar… leestijd daar gaat het dan om.

Succes en ik hoor graag wat je ervaringen zijn met de verschillende updates en of je verschil merkt in bereik!

Rene Schipper

Oprichter, online marketeer en social media expert bij Fidene
Leest, denkt, schrijft en spreekt over social media en online marketing, geeft advies en opleiding voor ondernemers met als doel resultaat te behalen.

Bezoek de website
Bekijk alle artikelen

Gerelateerde artikelen

Het geheim van organisch bereik op Facebook Beheer je een Facebook pagina dan ga ik er van uit dat je de statistieken van je berichten en je pagina wel eens bekijkt. De meesten zullen dit doen v...
Zo krijg je invloed op het organisch bereik van je Facebook updates Meer organisch bereik (niet betalen dus) op Facebook willen we allemaal wel. Uiteindelijk bepaalt Facebook via de zogenaamde Edgerank wie je updates z...
Lang leve het organisch bereik op Facebook Klopt het dat veel pagina's slechts een organisch bereik van 2 tot 10 % hebben op Facebook? Is het nog mogelijk om je eigen Facebook fans te bereiken ...
Wat is Facebook Edgerank en hoe werkt deze formule Veel personen en bedrijven met een Facebook profiel of pagina verwachten dat elke update gezien wordt door alle vrienden of personen die een pagina ...

Comments

comments