Adverteren op Facebook zonder cookies en de zorgen om privacy

Facebook adverteren zonder cookies

Facebook start met de uitrol van Atlas, een dienst waarmee gebruikers op meerdere apparaten gevolgd kunnen worden om advertenties te kunnen plaatsen. Is dit een goede of slechte ontwikkeling? Uitleg, ontwikkelingen en toekomst is op z’n plaats.

Adverteren via Facebook was altijd al een goede optie om een specifieke doelgroep (en bij voorkeur ook op een specifieke manier) te bereiken maar kende een paar beperkingen (die andere adverteerders ook hebben); clicks en andere acties op een site worden bijgehouden met cookies wat eigenlijk een oud systeem is. Facebook heeft het afgelopen jaar een overname gedaan van Atlas om hierop in te springen en deze opties te verbeteren voor de adverteerder en de ontvanger van de advertenties.

Het nadeel van cookies

Cookies worden opgeslagen voor een specifieke gebruiker (afhankelijk van inlog) op het medium waarop de site bekeken wordt. Het cookie bestand is een fysieke directory met bestanden op de harde schijf van een apparaat en gaat niet mee naar een andere apparaat als de gebruiker daar op gaat werken. Met de enorme verschuiving van desktop gebruik naar mobiel en tablet gebruik is dit echt een groot nadeel.

Mogelijk krijg je op je mobiel nog steeds advertenties te zien van een product wat je op je desktop reeds hebt aangeschaft! Slecht voor de adverteerder omdat deze geld uit geeft (zichtbaarheid) aan iemand die het product al heeft gekocht. En het is ook niet leuk voor de consument; die krijgt een advertentie te zien van een product die al gekocht is en waarschijnlijk zal dit irritatie gaan geven.

 

De terugkeer van Atlas

Nadat het al eerder gonsde van de geruchten, heeft Facebook de herlancering van Atlas aangekondigd. Een blogpost op de site van Atlas bevestigd de officiele lancering. De belangrijkste nieuwe feature van het nieuwe Atlas is de mogelijkheid om advertenties in te kopen op sites buiten Facebook, maar daarbij wel gebruik te maken van Facebook ‘targeting data’. Als een persoon is ingelogd op Facebook via de mobiel (of tablet) zal Atlas ook advertenties kunnen tonen in andere apps, op basis van het Facebook profiel van de gebruiker.

Hoewel het volgens Facebook niet hetzelfde is als het inkopen van een advertentie direct op Facebook zelf, hint het bedrijf wel op een groter effectiviteit van de boodschappen door het gebruik van persoonsgegevens van het sociale netwerk. Op dit moment zullen ‘slechts’ 2 partners actief gebruik gaan maken van het netwerk: Facebook’s eigen Instagram en Omnicon. Laatstgenoemde is één van de grootste namen op het gebied van ad sales wereldwijd.

 

Facebook start met de uitrol van Atlas

Atlas is een advertentiedienst die gebruikers op meerdere apparaten moeten kunnen volgen en bereiken. In februari 2013 vond er een serie van interessante interacties plaats tussen nieuwe en oude tech giganten Facebook en Microsoft. De meest opvallende was de overname van Atlas, Microsofts advertentieplatform. Een stap die Zuckerberg verderop in het jaar omschreef als “een belangrijke stap in de advertentiemogelijkheden van Facebook“.

 

Wat betekent dit voor ons?

De herintroductie van Atlas zal genoeg stof doen opwaaien in de komende dagen, al is het maar omdat er een link wordt gelegd tussen ‘onze’ Facebook data en advertenties buiten het netwerk. Facebook en Atlas benadrukken dan ook dat het gaat om sterk geanonimiseerde datasets, waarbij vooral de demografische data gebruikt zal worden. Overigens worden deze zelfde gegevens natuurlijk al jaren gebruikt voor het verkopen van advertenties binnen het sociale netwerk.

 

De toekomst van adverteren met big-data; nauwkeurigheid

Facebook wil in het nieuwsoverzicht wat je via je app of desktop leest ook zo relevant mogelijk zijn door die verhalen te laten zien waar jij belangstelling voor hebt, om dit te bereiken heeft Facebook recentelijk het algortime van het nieuwsoverzicht weer aangepast. Geld verdienen en advertenties tonen is prima maar dan moeten dit wel relevante advertenties zijn. En Facebook heeft de mogelijkheden met het inzetten van deze data om dit te doen.

 

De volgende stap; aanval richting Google door Facebook

Het grootste deel van advertenties die je dagelijk op het web ziet zijn afkomstig van Google (of gerelateerde partijen) en ook deze advertentie zijn zo relavant mogelijk gemaakt specifiek gericht op doelgroep, taal en interesse. Echter zijn deze gegevens voornamelijk gebasseerd op basis van cookies (website bezoek) via je browser.
Een volgende stap van Facebook zal ongetwijfeld zijn het breed verspreiden van advertenties over het internet waar het zich nu voornamelijk heeft gericht op Facebook zelf.

 

Belangrijke kanttekening; privacy

Deze aankondiging zal ongetwijfeld weer leiden tot de nodige ophef op Facebook zelf en Twitter met de centrale vraag; zijn je gegevens nog wel veilig bij Facebook? Op een gratis platform als Facebook weet je dat als jij er niet voor hoeft te betalen jij waarschijnlijk zelf de waarde bent… en dat klopt! Maar Facebook weet ook dat als ze niet netjes omgaan met deze persoonlijke data ze een probleem hebben; op elk platform waar de gebruiker de waarde is zal het platform ook geen misstappen kunnen maken om deze gebruiker te behouden.

Facebook geeft zelf aan dat de identiteit van gebruikers nooit aan adverteerders wordt doorgespeeld en dat klopt (als gebruiker van advertenties kan ik dat zeggen); Facebook gebruikt in advertenties alleen de generieke data vanuit je profiel als interesse en demografie; dit op basis van je eigen instellingen, ingevoerde data en gedrag op Facebook.

Rene Schipper

Oprichter, online marketeer en social media expert bij Fidene
Leest, denkt, schrijft en spreekt over social media en online marketing, geeft advies en opleiding voor ondernemers met als doel resultaat te behalen.

Bezoek de website
Bekijk alle artikelen

Comments

comments