11 marketing fouten op Facebook die jij vast niet maakt

Facebook marketing fouten

Bereik, interactie en conversie… als je denkt dat die facetten problemen geven op je pagina zou het ook zo maar kunnen zijn dat je met Facebook marketing één van deze 11 fouten maakt.

 

#1 Alles voor de verkoop

Er zijn bedrijven op Facebook die bij elke update moeten zeggen hoe goed ze zijn of dat je het betreffende product toch echt kunt bestellen. Niet doen! Je mag toch verwachten dat fans van je pagina weten wat je doet na verloop van tijd? Juist het elke keer vertellen kan averechts werken.
Vergelijk dit met het volgende; als ik op de Facebook pagina onder elk bericht over Facebook Marketing een extra regel plaats met daarin de tekst; “natuurlijk kunt u voor een persoonlijk advies en training (over het betreffende onderwerp) bij Fidene terecht…” plaats, hoe zou dat overkomen? Na verloop van tijd weet je als lezer hopelijk dat ik daar ‘iets’ mee doe en misschien is de lezer zelfs wel geïnteresseerd maar wacht deze het juiste moment nog af.

 

#2 De grootste willen hebben

Bedrijven vinden het nog steeds heerlijk om veel likes te hebben, vooral likes op de pagina. En of dit nu relevante likers/fans zijn of likers die op een actie afkomen maakt ze eigenlijk weinig uit, zolang ze maar tegen vrienden kunnen zeggen hoe groot de pagina is. Natuurlijk is enig bereik en grootte wel degelijk van belang maar het gaat echt vooral om relevante likers!

 

#3 Updates plaatsen als je fans niet online zijn

Wanneer zijn je fans actief op Facebook? Het is een illusie om te denken dat je met elke update alle fans kunt bereiken, dit is door het enorme aantal updates en pagina’s bijna niet meer mogelijk. Veel marketingafdelingen plaatsen updates tijdens kantooruren, als ze zelf ook aan het werk zijn maar vergeten dat er ook veel fans in de avond actief zijn of zelfs alleen maar in de avond. Wissel daarom met de tijden van je updates zodat je iedereen de kans geeft om de berichten te zien.

 

#4 De kracht van de eigen website vergeten

De discussie zal altijd blijven; “Hebben we nog wel een website nodig nu we een leuke Facebook pagina hebben waar we allerlei soorten berichten kunnen plaatsen?”. Een website zal altijd blijven en is ook je eigendom, een Facebook pagina is slechts een product wat je gebruikt/leased.
De combinatie van een blog en het gebruik de Facebook pagina met updates met een link naar je website kunnen erg sterk zijn. Zeker als je via een ‘remarketing-pixel’ op je website deze bezoekers van het betreffende artikel (op onderwerp) opnieuw kunt benaderen (via Facebook) met een advertentie of een vraag om je pagina te liken (= relevante bezoeker).

 

#5 De verkeerde content plaatsen

Je wilt graag ‘top-of-mind’ zijn met bepaalde onderwerpen en Facebook is één van de instrumenten om dit te bereiken; houd je dan ook echt aan de onderwerpen waarmee jij bekend wilt staan met je bedrijf. Andere berichten kunnen leuk zijn (en likes op het bericht opleveren) maar waarom waarderen bezoekers je pagina dan? Plaats relevante content met berichten die deze onderwerpen ondersteunen en onderschrijven.
Vaak zie je een groot verschil in wat de pagina wil vertellen en wat de liker graag wil zien, zorg dat je hierachter komt!

relevante content op Facebook

Je ziet dit (helaas) ook veel met acties op Facebook; vaak is of de prijs of de vraag totaal niet relevant. In deze tijd van het WK voetbal zie je op heel veel pagina’s vragen stellen over de uitslag van een wedstrijd van Nederland… en gezien het enorme kijkcijferaantal van 7,5 miljoen tijdens de eerste wedstrijd tegen Spanje (YES 1-5 😉 ) heeft iedereen hier wel een mening over maar helpt het jou om je merk/product verder in de markt te zetten?

 

#6 Geen updates meer plaatsen

Dit is altijd zo’n triest beeld; Een Facebook pagina met een laatste bericht van 4 oktober 2013 met 405 fans… Waarschijnlijk schamen de mensen bij het bedrijf zich er ook voor dat er niets meer is geplaatst en wachten het moment af om met echt iets geweldigs te komen… Niet doen, niet wachten! Gewoon stap voor stap weer beginnen met het plaatsen van berichten en wees dankbaar als je fans weer reageren en opveren.

 

#7 De beschikbare ruimte niet gebruiken

Aan de updates kun je zien hoeveel aandacht er aan de updates gegeven wordt en ook of de mensen achter de pagina ook wel eens verder op Facebook kijken (naar personen en andere bedrijven). Nog steeds zijn er veel bedrijven die updates met afbeeldingen plaatsen die het nieuwsoverzicht niet geheel vullen.
Zeg eens eerlijk; als de Telegraaf jou aanbiedt om voor de zaterdag krant een halve pagina geheel naar eigen inzicht te vullen, dan laat je toch ook niet 1/3 van de pagina leeg?

Facebook breedte afbeeldingen nieuwsoverzicht

Gebruik goede (eigen) afbeeldingen die het nieuwsoverzicht in de gehele breedte vullen. Ook deze updates zien er op de eigen tijdlijn (de pagina zelf dus) gewoon goed (en volledig) uit. Bedrijven zijn vaak nog angstig dat een afbeelding dan slechts gedeeltelijk getoond gaat worden op de tijdlijn. In deze twee voorbeelden is het RODE gedeelte ruimte die niet gebruikt is…

Facebook formaat afbeeldingen tijdlijn

Bedrijven dus die teveel alleen naar de eigen tijdlijn kijken en niet het nieuwsoverzicht en updates van andere bedrijven; echt doen, daar leer je als bedrijf ook van.

 

#8 Te veel updates plaatsen

Hoe vaak moet ik een update plaatsen op mijn pagina? Een vraag die ik veel hoor en helaas is daar geen eenvoudig of snel antwoord op te geven en verschilt per pagina. Teveel updates wordt in ieder geval niet als prettig ervaren maar eerder als irritant en storend. De Facebook pagina van de Telegraaf (die het erg goed doet qua interactie op Facebook) plaatst toch niet elk nieuwsonderwerp op Facebook? Niet doen dus, liever een keer te weinig plaatsen dan teveel en plaats niet om het plaatsen.

 

#9 Overal als pagina reageren

Soms is het goed om als pagina ergens op Facebook te reageren maar doe dat niet overal, dat gaat irriteren. En als je het doet ga niet jezelf (of bedrijf) meteen aanprijzen. Als jij iets goeds doet en dat vertelt via Facebook of je website komen die mensen daar echt vanzelf achter.

 

#10 Website kan niet goed worden gedeeld

Activiteit op Facebook en het zelf delen van artikelen op Facebook geeft ook verplichtingen aan een bedrijf; zorg dat je eigen artikelen op de site goed deelbaar zijn. Niet alleen door de share icoontjes op je site maar met name de opmaak, Facebook zoekt bij het delen van een link de website door naar informatie over afbeelding die daarbij geplaatst kan worden en korte teksten. Deze gegevens kunnen via Open Graph ingesteld worden op je website; controleer dit of vraag je websitebouwer. Helaas vinden veel websitebouwers dit zelf nog niet zo belangrijk, zonde! Het goed gebruik maken van Open Graph instellingen zorgt echt voor beter gedeelde artikelen op Facebook.

 

#11 Verwijderen van (negatieve) reacties

Verwijder negatieve reacties op updates nooit maar dan ook echt NOOIT!! Gewoon niet doen, het maakt het alleen maar erger. Als je een keer een reactie krijgt die echt niet door de beugel kan of negatief is; vaak zullen je eigen fans het voor je opnemen en als je zelf gaat reageren de volgende tip: wacht even 10 minuten, drink rustig een kop koffie (of rustgevende thee) en haal diep adem en ga dan met een glimlach op je gezicht een reactie plaatsen en blijven altijd vriendelijk… ALTIJD.

 

Viel het mee en ben je op de goede weg met Facebook Marketing?

Heb jij wel eens één van deze fouten gemaakt of gezien of zijn het voor jou gewoon handige tips en ben je op de goede weg?

Als je dit aan wilt geven in een reactie hieronder vindt ik dat zeer leuk! In ieder geval bedankt voor het lezen!

Rene Schipper

Oprichter, online marketeer en social media expert bij Fidene
Leest, denkt, schrijft en spreekt over social media en online marketing, geeft advies en opleiding voor ondernemers met als doel resultaat te behalen.

Bezoek de website
Bekijk alle artikelen

Comments

comments